Maarakennus

Kaivukonevertailussa kärkikolmikko karkasi muilta vertailussa mukana olleista kaivinkoneista

Arto Turpeinen

Konevertailuissa huippusijoituksia tavoitellakseen täytyy menestyä kuljettaja-arviointien lisäksi myös teknistä suorituskykyä arvioivissa mittauksissa.

Tämänvuotisen vertailun voittajasta ei ollut epäselvyyttä, sillä Wacker Neuson pärjäsi mainiosti molemmissa osioissa. Kaiken lisäksi ominaisuudet on saatu yhdistettyä erittäin kilpailukykyiseen hankintahintaan. Kone sijoittui paraatipaikalle myös osiossa, jossa kysyttiin minkä koneen testikuskit valitsisivat omaan käyttöönsä. Hiljaisen ja nykyaikaisen koneen pisteitä laskivat lähinnä hydrauliikan lievä verkkaisuus ja alavaunun heikohko suorituskyky.

Suomessa vielä himpun tuntemattoman merkin myyntiluvut ovat viime vuosina kasvaneet rutkasti niin kotimaassa kuin Euroopassakin, mikä ei vertailun tuloksien perusteella ole mikään yllätys.

Kubota sijoittui kakkossijalle erityisesti tasaisen vahvan suorituskykynsä ansiosta. Muutoin laadukkaan kokonaisuuden kokonaisarviota laski etenkin hämmästyttävän meluisa ohjaamo. Vaikka hydrauliikka onkin koneessa kohdallaan, niin päästömääräysten kiristyessä samalla olisi hyvä päivittää myös kuljettajan työtilaa.

Kolmanneksi sijoittunut Caterpillar on merkkiin tottuneille varma valinta, sillä hydrauliikka toimii tehokkaan johdonmukaisesti. Perinteiseen tapaan huollettavuus on erinomaista luokkaa, mutta näkyvyys ohjaamosta ja vain keskinkertaiset kaivuvoimat laskivat kokonaissaldoa.

Neljänneksi päätynyt JCB suoriutui tasaisesti kautta linjan, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti erottunut massasta ominaisuuksiensa suhteen. Erityistä koneessa on aito lyhytperäisyys ja ilmastoinnin tehokkuus. Myös rasvausvälit ovat poikkeuksellisen pitkät.

Takeuchi oli vertailun pieni pettymys. Testikoneen hydrauliikan hallittavuus ei ollut aivan edellisten testattujen koneiden tasolla, eikä voimatasoissakaan ollut hurraamista. Alavaunun suorituskyky oli tosin hyvä. Lisäksi pisteitä nostivat mm. pieni polttoaineenkulutus, ilmastoinnin teho ja pieni peräylitys.

ECM on hydrauliikaltaan ja alavaunultaan erittäin vahva, minkä ansiosta kone kiri tekniikkapisteiden osalta voittoon. Nollaperäinen kone pyörähtää perinteisen puomin vuoksi pienessä tilassa ympäri myös etukautta. Heikohkot kuljettajapisteet kuitenkin tipauttivat kokonaissijoituksen viidenneksi. Kommentteja kirvoittivat esimerkiksi ahdas moottoritila ja aavistuksen monimutkainen käytettävyys.

Bobcat on varsin ulottuva, mutta jäykkäliikkeinen kone, mikä vaikutti kuljettajapisteisiin. Teknisiä pisteitä laskivat mm. ilmastoinnin heikko suorituskyky. Toisaalta käännön voima ja kaatokuorma sivulle olivat hyvää tasoa. Bobcatin hintaa ei ilmoitettu.

Komatsu jäi molemmissa osioissa häntäpäähän, eikä kokonaisuus aivan riittänyt kahdeksatta sijaa korkeammalle. Kaivupuomiltaan kone oli vahvin, mutta esimerkiksi kääntövoima ja kaatokuorma sivusuuntaan olivat heikot. Ohjaamo on kuitenkin suhteellisen hiljainen. Kuljettajien arvioissa kiinnitettiin huomiota mm. puomin liikkeiden ja ajon heikkoon yhtäaikaiseen toimintaan ja liian pitkiin kaivuvipuihin.

Kokonaisuus ratkaisee

Kokonaispisteitä tarkasteltaessa selviää, että Wacker Neusonin voitto oli selvä, sillä piste-eroa seuraavaksi sijoittuneeseen Kubotaan tuli peräti 66 pistettä. Yli 700 pisteen kipusi myös kolmanneksi sijoittunut Cat. Kärkikolmikko olikin omalla sataluvullaan – JCB:n ero kolmossijaan oli jo yli 40 pistettä. Keskikastissa Takeuchi, ECM ja Bobcat mahtuvat seitsemän pisteen sisään. Komatsun olisi pitänyt hieman pinnistää saavuttaakseen Bobcatkin, sillä eroksi muodostui yli 20 pistettä.

Kokonaisuutena on kuitenkin todettava, että nykyaikaiset koneet ovat päteviä laitteita useimpiin työkohteisiin. Kaikilla testikoneillakin urakat hoituvat, mutta esimerkiksi työmukavuudessa ja huollettavuudessa on suuria eroja. Työkohteesta riippuen koneelta saatetaan toivoa hieman eri ominaisuuksia – jotkut arvostavat hydrauliikan nopeutta, kun toisille tärkeää on esim. kompaktit ulkomitat ja työmukavuus.

Hankintahinnat ovat nykyään ohjeellisia, emmekä saaneeet useiden koneiden hintaa ollenkaan. Monissa tapauksissa koneita varustellaan runsaasti maahantuojien toimesta, jolloin lopulliseen hintaan vaikuttaa lukuisten eri varustetoimittajien hintataso ja kaupan luonne. Urakoitsijan kannalta hankintapäätökseen vaikuttaa usein niin jälkipalvelujen ja huollon toimivuus kuin myyntimiehen aktiivisuuskin.

Lue lisää