Maarakennus

Kaivukoneen koolla ja painolla on väliä

Arto Turpeinen
Testissä olleiden koneiden mitatut työpainot poikkesivat varsin paljon toisistaan.

Testikoneiden mitatut työpainot poikkesivat varsin paljon ns. esitepainoista. Ainoastaan Komatsun ja Kubotan työpainot jäivät alle yhdeksän tonnin. Rautatelaisen ECM:n työpaino kapusi jopa yli 10 tonnin.

Koneen koolla on ratkaiseva merkitys, kun asiaa katsotaan kuljetuskustannusten osalta. Yleisin ratkaisu pienten ja keskikokoisten koneiden siirtoon on tietysti vaihtolava-auto. Kun puhutaan 8-tonnin koneista, oleellisin kysymys kuuluu: selviääkö kaksiakselisella kuorma-autolla. Tarpeettoman suurta kuorma-autoa ei kannata pitää ajossa.

Pienissä urakoissa vaihtolava-auto on kaiken lisäksi monikäyttöinen, ja samalla autolla, joka tuo koneen työmaalle, voi hoitaa myös muita työmaan kuljetuksia. Esimerkiksi pihatöissä materiaalin kuljetustarve on yleensä melko vähäistä, ja silloin kaksiakselinen auto on usein järkivalinta.

Tässä vertailussa mukana olevat kumitelakoneet sopivat periaatteessa kaksiakselisiin vaihtolava-autoihin, joissa on vähintään 16 tonnin kokonaispaino. Kaksiakselisen vaihtolava-auton omapaino tässä luokassa on yleensä 7–9 tonnia, johon tavallinen lava tuo lisää vähintään 1,5 tonnia. Tonnin tai kaksi suuremmalla kokonaispainolla kyytiin voi ottaa 8 tonnin koneen lisäksi varusteitakin. Rautatelaisen ECM:n kanssa kuljetusmahdollisuudet kaksiakselisella autolla jäävät vähäisemmiksi.

Uudet kuorma-autoja koskevat painorajoitukset sallivat kaksiakseliselle autolle 20 tonnin kokonaispainon, jolloin kantavuutta luonnollisesti riittää. Käytettyjen autojen osalta 20 tonnille rekisteröityjä kuljettimia ei juuri ole, joten realistisin vaihtoehto on silloin kolmeakselisen kuorma-auton hankinta. Silloin auton voi helpommin varustaa myös riittävän tehokkaalla nosturilla.

Eräät autonvalmistajat ovat tehneet omapainoltaan keveitä alustoja, joissa kantavuus on vakioalustaa suurempi. Volvo FS7 on yksi hyvä esimerkki tämän tyypin autosta. Vaijerivaihtolavalaitteen kanssa sen omapaino jää 7 tonniin ja kokonaispaino on suurimmillaan 19 tonnia. Valitettavasti tämän mallin valmistus päättyi jo 1996. Nykyisessä mallistossa vastaavan kokonaispainon autot ovat FE-sarjassa

Kaikkein alhaisimmilla kustannuksilla selviää kaivinkonettaan traktorilla siirtävä. Periaatteessa kuljetuksessa tarvitaan noin 3 tonnia painava lavetti, joten yhteispainoksi tulee reilut 11 tonnia. Traktorin tulee olla vähintään 100 hv:n teholuokassa, jolloin myös vetokoneelta vaadittu vähimmäispaino täyttyy. Jarruttoman lavetin kanssa vetokoneen painon tulee olla puolet vedettävästä massasta.

Lue lisää