Maarakennus
Vertailu

Vertailussa kahdeksan KKHt 08 -ryhmän lyhytperäistä, kahdeksan tonnin telakaivukonetta — Testikuljettajat arvioivat kaivinkoneita ja tekivät koneille mittauksia.

Kaupungistuminen ja maakaapelointi ovat kasvattaneet tarvetta kompakteille, mutta tehokkaille koneille. Esimerkiksi lyhytperäiset kahdeksantonniset kaivukoneet ovat näppäriä moniin eri kohteisiin. Koneviesti testasi kahdeksaa kokoluokan konetta.
Arto Turpeinen
Kahdeksan kasitonnista — Vertailussa alle 10 t painavat telakaivukoneet. Mukana testissä: Bobcat E85, Cat 308E2 CR SB, ECM ES85 SB4, JCB 90Z-1, Komatsu PC80MR-5, Kubota KX080-4a, Takeuchi TB280FR ja Wacker Neuson EZ80.

Tänä vuonna perinteisen maarakennuskoneiden vertailun testiryhmäksi valittiin koneluokitusjärjestelmän KKHt 08-ryhmän koneet, mikä tarkoittaa alle yhdeksäntonnisia tela-alustaisia kaivukoneita. Työmailla puhutaankin kahdeksantonnisista koneista. Luokan koneita käytetään yleisesti esimerkiksi maakaapeloinnissa ja viherrakentamisessa. Nykypäivän 8-tonnin kone tarjoaa näppärän siirrettävyyden lisäksi voimaa ja ulottuvuutta töihin, joihin aiemmin oli käytettävä painavampia työkoneita.

Kutsu lähetettiin kaikille maahantuojille. Testikutsussa toivoimme koneiden olevan varustettu lyhyellä peräylityksellä ja kumiteloilla. Vertailuun osallistui kahdeksan konetta, mikä on varsin kattava otanta Suomessa myytävistä malleista. Kaikki potentiaaliset ehdokkaat eivät tällä kertaa pystyneet osallistumaan vertailuun. Syynä oli mm. sopivan esittelykoneen puuttuminen ja piakkoin esiteltävä uusi malli.

Maarakennusalan hyvä työtilanne ja konemyynnin piristyminen aiheuttivat muutamalle merkille yllättävän tilanteen, sillä uutta esittelykonetta ei ollut tarjolla. Cat:n, ECM:n ja JCB:n maahantuojat osoittivat kuitenkin kiitettävää aktiivisuutta, sillä vuokrakäytössä olleet koneet tuotiin testiin lähes suoraan työmaalta. Catissa työtunteja oli takana 762, ECM:ssä 300 ja JCB:ssä 1063.

Eroa varusteissa

Testiin saatujen koneiden varusteet poikkesivat jossain määrin toisistaan. Kumitelojen sijaan Caterpillarissa ja ECM:ssä oli kumipinnalla pehmennetyt rautaiset telalaput ja Komatsussa ns. roadliner laput, jossa kumiset telalaput kiinnitetään suoraan perusketjuun. ECM:n pääpuomi oli kiinteä, hytin viereen kiinnittyvä malli, kun muissa koneissa oli käytössä ylävaunun etupuolelle niveltyvä puomin tyvitaitto.

Nykypäivänä ei ns. vakiovarusteista konetta ole enää välttämättä olemassa, vaan koneet räätälöidään ostajan toiveiden mukaisesti jo tilausvaiheessa. Tämä tuo tietysti haastetta vertailun tekemiseen.

Niiltä osin, kun koneiden varustuksella oli merkittävää vaikutusta joko kuljettajapisteisiin tai mittaustuloksiin, on asiasta mainittu tuloksista kerrottaessa.

Edellisen kerran Koneviesti järjesti kahdeksan tonnin kokoluokan vertailun vuonna 2008. Kymmenen vuotta sitten esimerkiksi kallistuvat kauhanpyörittäjät eivät olleet yhtä yleisiä kuin nykyään, joten muutamissa koneissa oli ainoastaan kallistuva kauha. Varustetaso ja työmukavuus ovatkin selvästi parantuneet vuosikymmenessä.

Mittauksia ja arviointeja

Tämänkertainen testirupeama kesti reilun viikon, jonka aikana suoritettiin laaja kirjo erilaisia suorituskykymittauksia. Huolellisen perehtymisen jälkeen testikuljettajat sekä Koneviestin edustajat arvioivat koneiden käyttöominaisuuksia. Analysointikohteina olivat mm. käytettävyyteen, työmukavuuteen ja suorituskykyyn liittyvät asiat.

Kokemuksien myötä kuljettajat täyttivät 37 kohtaisen arviointilomakkeen, jossa eri ominaisuuksia arvioitiin asteikolla 1–5. Lopullisessa pistelaskussa eri kohdille annettiin kertoimet 1–3 kohteen merkityksen mukaan.

Esimerkiksi hydrauliikan hallittavuus, työergonomia ja koneen huollettavuus saivat kertoimen kolme. Sitä vastoin vähemmän tärkeille ominaisuuksille, kuten ohjaamon säilytystiloille ja siivottavuudelle sekä koneen ulkonäölle annettiin painokerroin yksi.

Painokertoimia käytettiin myös teknisissä mittauksissa, joissa testattiin mm. polttoaineenkulutusta, voima-arvoja ja melutasoja. Täysin uusi osio vertailussa oli ilmastoinnin tehokkuuden testaus.

Painotettuja ominaisuuksia olivat mm. hydrauliikan tarkkuus, ulkomitat ja koneen vakaus. Teoreettinen maksimipistemäärä oli 1 000 pistettä, josta kuljettajapisteiden osuus oli 600 ja teknisten pisteiden määrä 400.

Testikuljettajat Juha Arminen, Hannu Jantunen, Camilla Kuivalainen ja Tuomo Nurminen arvioivat koneita käytännön työssä, ja jakoivat pisteitä oman näkemyksensä mukaan. Usean testikuljettajan käytöllä varmistimme sen, että lopputulos on mahdollisimman puolueeton.

Vertailun kuluessa koneiden erot tulivat selvästi esille niin hyvässä kuin pahassakin. Kaikilla testikoneilla työt hoituvat, mutta esimerkiksi huollettavuudessa ja työmukavuudessa ilmeni selviä eroja.

Testissä mukana:

• Bobcat E85

• Cat 308E2 CR SB

• ECM ES85 SB4

• JCB 90Z-1

• Komatsu PC80MR-5

• Kubota KX080-4a

• Takeuchi TB280FR

• Wacker Neuson EZ80

Testiryhmä: Juha Arminen, Hannu Jantunen, Camilla Kuivalainen, Tuomo Nurminen, Mikael Sammatti, Arto Turpeinen

Tekninen avustus: Jyrki Karkinen, Timo Rintakoski

Kuvat: Jussi Laukkanen, Arto Turpeinen, grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck

Katso Kaivukonevertailu 2018 -video Lisämateriaali-osiosta!

Lue lisää