Maarakennus

Käytettyä kaivuria ostamassa – millaisen kaivurin saa 30 000 eurolla?

Sivutoimiseen urakointiin ja ensikaivureiksi hankitaan yleensä jo maailmaa hieman nähnyt käytetty kone. Selvitimme millaisia koneita 30 000 eurolla olisi tarjolla.
Käytettyä konetta tiukalla budjetilla hankkivan kannattaa miettiä erityisesti käyttötarkoitusta. Isommankin saa edullisesti, mutta esim. telaremontteihin on syytä varautua.

Sivutoiminen urakoitsija tai satunnaisesti kaivuria tarvitseva urakoitsija ei yleensä hanki uutta konetta. Erityisesti hieman heikommassa taloustilanteessa käytetyille, mutta sopivassa kunnossa ja hintaluokassa liikkuville koneille on vankat markkinat. Tutustuimme käytettyjen koneiden tarjontaan seuraamalla alan julkaisuja ja netin kauppapaikkoja. Hinnaksi määritimme noin 30 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Katsauksen koneet koostuivat alan liikkeiden ja yksityisten myyjien tarjonnasta.

Tieteellisen tarkka katsaus ei ole, sillä hinnoissa ei ole huomioitu koneiden kuntoa tuntimäärää lukuun ottamatta. Myöskään varustetasoa ei tarkasteltu erikseen, sillä monissa ilmoituksissa varusteita ei mainittu. Kuitenkin esim. elinkaarensa lopussa oleva rototiltti ei juurikaan tuo koneeseen lisäarvoa.

Uutta ja isoa

Noin 30 000 euron nollaverollisella budjetilla uutta konetta halajava joutuu tyytymään kaivurimalliston pienokaisiin. Esimerkiksi 1 780-kiloinen Kubota KX019-4 irtoaa 30 500 eurolla, johon ei tosin kuuluu varusteita, kuten kauhankallistajaa. Rototiltit ovat näin pienissä koneissa harvinaisia, sillä kyseessä on koneen hankintahintaan suhteutettuna kallis investointi.

Konehuutokaupoissa on tarjolla jopa 30–40-tonnisia, reippaat 10 000 tuntia ajetut kaivukoneet ovat varsin yleisiä myyntiartikkeleita. Usein niitä ei oteta vastaan edes vaihtokoneena. Myös tässä katsauksessa vastaan tuli yli 20-tonnisia koneita, jotka saa hankittua hieman vähemmän ajetun pikku-kaivurin hinnalla.

Esimerkiksi 2004 vuosimallin Daewoo S225LCV:n pyyntihinta oli 29 500 euroa. Työpaino on 22 tonnia ja tunteja takana 15 000. Hintaluokan kookkain oli yksityisen yrityksen myymä 46-tonninen Volvo EC460 vuosimallia 2001. Tuntimäärä ei ilmoituksessa mainittu, mutta kuvien perusteella työhistoria oli pitkä, ja telaremontti kolkutteli ovella.

Alle 10 tonnisissa tarjontaa

Kappalemääräisesti selvästi eniten tarjolla on alle 10-tonnisia midi-kaivureita, joiden työtuntimäärät ovat vielä kohtuullisella tasolla. Esimerkiksi vuosimallin 2012 Yanmar Vi057 on tarjolla 33 900 eurolla. Verollisena hinta on 42 036 euroa. Siistin koneen hintaan sisältyy uudet telat, mutta pikakiinnike tai rototiltti täytyy hankkia erikseen.

Pikaisen katsauksen perusteella 30 000 verottomalla eurolla kaivuria hankkivalle 5–10-tonniset ovatkin varteenotettavin kokoluokka. Erityisesti tämä pätee, mikäli koneella on tarkoitus urakoida totisemmin. Esimerkiksi satunnaisiin maatilan töihin kumitelaiset tämän kokoluokan koneet saattavat olla liian pieniä. Täytyy myös muistaa, että usein pikku-kaivureitten tuntitaksat ovat täysin samalla tasolla jopa 10 tonnia suurempien koneiden kanssa. Juoksevat kulut ovat kuitenkin selvästi pienemmät.

14–15 tonnin kokoluokkaan sijoittuva kaivukone on varsin monipuolinen laite, ja niissä on useimpiin töihin jo voimaa riittävästi. Painonsa puolesta tämän kokoluokan kone on vielä suhteellisen helppo siirreltävä. Myös ulottuvuus riittää esim. valtaojien perkaamiseen ja metsänparannustöihin.

30 000 euron budjetilla ison kokoluokan konetta etsivä joutuu pettymään, sillä tarjontaa on ainakin tällä hetkellä varsin vähän. Muutamilla myynnissä olevilla koneilla on ajettu helposti reippaastikin yli 10 000 tuntia, mikä tarkoittaa sitä, että pienet remontit alkavat olla väistämättömiä. Työkohteesta riippuen kuitenkin myös esim. hieman kuluneemmilla teloilla pärjää. Noin kymppitonnin lisäinvestoinnilla kohtuullisilla tunneilla olevia koneita alkaa kuitenkin jo löytyä.

Käytettyjen kauppaa keskellä Suomea.

Kärsämäellä toimivat Konesilta ja Koneselkä ovat keskittyneet pääasiassa käytettyjen koneiden kauppaan, ja kalustoa tuodaan myös Euroopasta. Yritys sai alkunsa 1990-luvun lamavuosina, jolloin yrityksen perustaja Eino Kyllönen aloitti koneiden purkamisen ja varaosien myymisen. ”Tuohon aikaan maarakennusyritysten taloustilanne oli huono, eikä tarvikeosia ollut saatavilla. Käytetyille varaosille oli silloin kova kysyntä. Pikkuhiljaa siirryimme myös konekauppaan”, Kyllönen muistelee.

Kyllönen kertoo, että maatalouden heikko tilanne on heijastunut myös heidän toimintaansa. ”Aiemmin maanviljelijöiden keskuudessa oli kysyntää 45–50 000 euron kaivukoneille, mutta Venäjän talouspakotteiden ja heikon taloustilanteen myötä ensikoneiksi tai sivutoimiseen urakointiin harkitaan edullisempia, noin 30 000 euron koneita”, Kyllönen kertoo.

Konesilta Oy:tä pyörittävä Ville Kyllönen toteaa, että käytettyjen koneiden kokoluokka riippuu käyttötarkoituksesta. ”Käytettyjen koneiden ostamisessa on hieman eri koulukuntia. Harvempaan käyttöön hankintaan yleensä 5–8 tonnisia koneita, joita myös meillä myydään eniten. 7–8 tonnin kokoluokassa konetta saatetaan käyttää esimerkiksi kouran kanssa yleistöissä. Isompia tarpeita varten hankitaan 14–15-tonninen kone. Euroopassa on riittävästi tarjolla 3–10 vuotta vanhoja koneita, tätä iäkkäämmät tulevat vaihtokoneina”, Kyllönen valottaa.

Viime vuosina Kyllöset ovat välittäneet koneita myös ulkomaille. ”Viime vuosina käytettyjä koneita on mennyt myös vientiin. Erityisesti vanhemmalla moottoriteknologialla varustettuja koneita on mennyt Baltiaan ja jopa kauko-itään. Olemme toimittaneet pieniä kaivureita ja pyöräalustaisia Pakistaniin ja kolmen koneen paketti on juuri nyt matkalla Vietnamiin.”

Lue lisää