Maarakennus
Pikakokeilu Bobcat L85

Kilpailu tiivistyy pienempien pyöräkuormainten kokoluokassa - Bobcat on laajentanut omavalmisteista kuormainmallistoaan myös runko-ohjattuihin koneisiin

Bobcat on laajentanut tuotantoaan myös runko-ohjattuihin pyöräkuormaajiin. Saimme testattavaksi viiden tonnin kokoluokkaan sijoittuvan Bobcat L85:n.
Arto Turpeinen

Bobcat on tullut tunnetuksi etenkin liukuohjatuista kuormaimista, joita on tarjolla tela- ja pyöräversioina. Aiemmin valikoimaan kuului myös OEM-tuotantoa olleita runko-ohjattuja kuormaimia – nyt konetyyppi tekee paluun. Tällä kertaa kuormaimet ovat itse suunniteltuja ja valmistettuja.

Pienempiä linkkuohjattuja kuormaimia on kaksi eri versiota, joiden työpainot ovat 1 719 ja 1 903 kiloa. Runkoratkaisu vastaa Avantia, eli ohjaamo on kiinteä osa eturunkoa. Suuremmasta kokoluokasta löytyy tällä hetkellä Bobcat L85. Työpainoksi ilmoitetaan 5 091 kiloa. Testattavaksi saatu suurin malli valmistetaan Tšekeissä ja pienkuormaajat Yhdysvalloissa.

Bobcat L85:

  • Työpaino 5 091 kiloa
  • Bobcatilla on tällä hetkellä kolme erikokoista runko-ohjattua kuormaajaa
  • Maahantuoja on Wihuri Oy Tekninen Kauppa
  • Yritys osti heinäkuussa myös RealMachineryn liiketoiminnot

Helppoa huoltoa

Bobcat kuuluu Doosan Infracore- konserniin, joten myös moottori on brändätty Bobcatin valmistamaksi. Viimeisimmän päästömääräyksen täyttämä voimanlähde tuottaa tehoa 50,7 kilowattia 2 600:lla kierrosminuutilla. Lisähydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan vakiona 75,4 litraa minuutissa. Lisävarusteena on saatavan 103,5 litran High Flow -hydrauliikka.

Bobcatin huolto- ja tarkastuskohteet ovat kokoluokka huomioon ottaen hienosti esillä. Jäähdyttimet/lauhduttimet on sijoitettu moottori ja hytin väliin. Rakenne on kuitenkin niin avara, että jäähdyttimet on mahdollista puhdistaa paineilmalla myös ohjaamon puolelta. Myös starttimoottori on hyvin näkyvillä, kun eräissä saman rakenteen omaavissa merkeissä vaihto täytyy suorittaa alakautta. Akku on sijoitettu oikeanpuoleiseen porraskoteloon.

Väkevä puskija

Bobcat puskee kokoisekseen todella väkevästi. Tieajossa kuormaaja kuitenkin haistaa mäet kokoluokalleen tyypillisesti. Tasaisella meno on suuntavakaata ja vankkaa. Bobcatin hydrostaattisen voimansiirron maksiminopeudeksi ilmoitetaan 30 kilometriä tunnissa, joka saavutetaankin vaivattomasti. Kiinteistöhuoltotöiden siirtymille kuitenkin kaipaisi hieman rivakampaa siirtonopeutta.

Käsijarru kytkeytyy automaattisesti koneen pysähtyessä. Bobcatin puomin kellunta kytketään päälle ohjaussauvasta. Tarjolla on myös Auto Ride Control -puominjousitus, joka kuitenkin ainakin testikoneessa toimi varsin heikosti. Istuin oli mekaanisesti jousitettu.

Suurimmaksi nostokorkeudeksi ilmoitetaan kauhantapista mitattuna 3 250 mm. Kauhan liikeradat ovat todella mallikkaat – esimerkiksi maanpinnan tasalla kauhan saa kipattua täysin alaspäin. Myös puomi ylhäällä kippauskulma on riittävä. Kaatokuormaksi kone suorassa ilmoitetaan 3 801 kiloa.

Arto Turpeinen
Kauhan liikeradat ovat mallikkaat. Suurimmaksi nostokorkeudeksi ilmoitetaan 3 250 mm ja kaatokuormaksi suorassa 3 801 kiloa.

Työasento säädettävissä

Bobcatin ohjaamoon on ulkonevien askelmien myötä helppo nousta. Ovenpielessä on näppärä kannellinen säilytyslaatikko, jonka päällä apuhenkilö voi väliaikaisesti levähtää. Samassa yhteydessä on parikin kuppitelinettä. Ohjaamon ulkopuolella säilytystilaa ei ole tarjolla, mikä on kokoluokka huomioon ottaen varsin ymmärrettävää.

Katkaisimet on keskitetty kuljettajan oikealle puolelle. Symbolit ovat riittävän selkeitä, mutta lisähydrauliikan hallintapainikkeiden suhteen tarvittiin pientä ohjekirjan selailua. Esimerkiksi auran kääntöä on nimittäin mahdollista ohjata erillisillä napeilla – harvinaisen ominaisuuden nappien symboliikka ei aivan heti auennut.

Ohjauspyörässä on kallistuksen ja korkeuden säätömahdollisuus. Laajaan käsinojaan yhdistettynä työasennon saakin varsin mukavaksi, etenkin kun istuimeen integroidussa käsinojassa on myös pitkittäissäätö. Suunnanvaihto tapahtuu ohjauskahvan etuosan keinukytkimellä. Myös tasauspyörästön lukon ja ajonopeusalueen vaihto on sijoitettu ohjaussauvaan.

Modernit hallintalaitteet

Viisituumainen näyttöpaneeli on sijoitettu etupilariin. Peruutuskameran kuva aktivoituu peruutettaessa automaattisesti samalle ruudulle. Näytön toimintoja ohjataan erillisellä navigointirullalla. Järjestelmän kautta on mahdollista tarkastella mm. hetkellistä polttoaineenkulutusta sekä järjestelmän painearvoja ja huoltovälejä.

Tarkkaresoluutioisen peruutuskameran lisäksi näkyvyys kompaktin koneen ympärille on muutoinkin varsin hyvä. Osaltaan asiaan vaikuttavat kokolasiset ovet, myös peilit ovat mukavan kokoiset. Z-aisaston myötä näkyvyys asetinlaitteelle ei ole kuitenkaan paras mahdollinen. Kokoluokan koneissa riittävä murtovoima varmistetaan kyseisellä puomiratkaisulla lähes poikkeuksetta, mutta etenkin trukkihaarukoilla työskenneltäessä suora aisainen versio parantaisi näkyvyyttä.

Tuulilasille on runsaasti lämmityslaitteen suuttimia, jotka varmistanevat tehokkaan huurteenpoiston ja sulatuksen. Automaattista ilmastointia ei kuitenkaan ole saatavana. Melutasot ovat kokoluokka huomioiden maltilliset.

Mielenkiintoinen uutuus

Bobcatin tulo tiukasti kilpaillulle viiden tonnin pyöräkuormainten markkinalle on mielenkiintoinen pelinavaus. Hiljattain maahantuoja Wihuri Oy Tekninen kauppa osti myös Real Machineryn liiketoiminnot, joten muodollisuuksien jälkeen Doosan Infracoren maarakennuskoneiden tuotevalikoima on jälleen saatavilla saman katon alta. Pienen käymisvaiheen jälkeen Bobcat L85:n markkinaosuutta kasvattaneekin jälkimarkkinoiden toimivuus.

Jatkossa on mielenkiintoista nähdä, aikooko Bobcat laajentaa runko-ohjattujen kuormainten tuotepalettiaan myös muihin kokoluokkiin. Kilpailu markkinaosuuksista on kovaa, jolloin koneiden varustetasoon on syytä kiinnittää huomiota.

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Huollettavuus
  • Työasennon säädettävyys
  • Puomin liikeradat
  • Hidas siirtonopeus
  • Heikosti toimiva puomin jousitus
  • Näkyvyys trukkipiikeille varauksin

Lue lisää