Maarakennus
Pikakokeilu

Kaivinkoneissa käytetään yhä enemmän erilaisia työkaluja – Janne Leppäsen suunnittelema kiinteä harjalaite tarjoaa putsausta konevoimin

Rakennustyömaan lähestyessä luovutustaan on viimeisenä vuorossa paikkojen siistiminen. Tähän vaiheeseen varsin näppärä ratkaisu on kaivukoneeseen liitettävä harjalaite.
Arto Turpeinen

Kaivinkoneiden käyttö työmailla on monipuolistunut vuosikymmenten saatossa todella paljon, sillä lisälaitteita on runsaasti tarjolla eri tarkoituksiin. Enää ei ole kysymys pelkästä kuopan kaivuusta, vaan koneilla hoidetaan yhä monipuolisempia työtehtäviä.

Eräs yksinkertaisimmista ”lisälaitteista” on kiinteä harja, jolla esimerkiksi asfaltin tai nurmikon saa putsattua irtomateriaaleista varsin näppärästi. Nokialainen Janne Leppänen rakentaa oman urakoinnin ohessa harjoja myös muille alan toimijoille.

Kiinteää harjaa käytetään yksinkertaisesti ”liippaamalla” pinta puhtaaksi. Lisäksi tarjolla on monenlaisia pyöriviä harjoja. Pyörivissä harjoissa on usein mahdollisuus pölynsidontaan kastelujärjestelmän ansiosta.

Janne Leppäsen valmistama harja:

  • Harjaksia 15 rivissä
  • Paino 300 kg
  • Kotelot trukkipiikkejä varten
  • Runsaasti liitinvaihtoehtoja

Jämerää rakennetta

Leppänen toimitti testattavaksi 200 cm leveän harjan, jossa on harjaksia 15 rivissä. Paino on noin 300 kiloa. Hän valmistaa harjoja myös ostajan haluamissa mitoissa ja malleissa. Harjassa on valmiit kotelot trukkipiikkejä varten, joten samaa harjaa on mahdollista käyttää myös esim. traktorissa tai pyöräkuormaimessa.

Harjaa testattiin pyöräalustaisella Cat 318F -kaivinkoneella, jossa oli NTP10-liitin ja pihdit. Liitintyypistä johtuen harjassa ei ollut S-liittimelle tyypillisiä sivuputkia. Pihdeille ei siis ollut tarttumakohtaa, mikä vaikeutti harjan siirtelyä. Ehkä NTP-versioon voisikin lisätä myös nostolenkin. Jotkut nostavat harjaa pihdeillä trukkipiikkikoteloihin tarttumalla. Palkki kuitenkin meni tässä metodissa hieman rutulle.

Arto Turpeinen
Leppäsen harjassa lamelleja on 15:ssa rivissä. Tarvittaessa on saatavana myös teräsharjakset. Kokonaisuus on jämäkkä.

Tukevaa harjausta

Harjassa lamelleja on riittävästi, mikä takaa puhtaan harjaustuloksen. Harjakset ovat kuitenkin todella tiiviissä rivistössä. Märällä materiaalilla harja saattaakin tukeutua, ja vaatii ravistelua. Testaaja arvelikin, että esim. Dynasetin hydraulinen tärypumppu voisi olla kätevä lisä harjakäytössä, sillä sellaisella saisi ravistettua harjakset puhtaaksi. Leppäsen mukaan märissä olosuhteissa asiakkaat ovat poistaneet liukukiskoilla asennettuja harjasvälejä puoleen, jolloin tukkeutumista esiintyy selvästi vähemmän.

Harjaa testattiin myös mullan levityksessä. Tasaisen pinnan tekeminen on vaikeaa, mutta harjan avulla saa kuitenkin eroteltua mahdolliset kivet ja muut roskat pois mullan seasta. Näppärimmillään harja on kuitenkin nimenomaan pintojen putsauksessa. Käyttökohteita löytynee myös maatiloilta vaikkapa käytävien puhdistamisessa.

Testin aikana havaittiin, että asfaltin pintaan jähmettyneeseen saveen eivät harjakset purreet. Leppänen on kuitenkin myöhemmin tehnyt kehitystyötä. Tarvittaessa harjan takaosaan on mahdollista koko leveyden mittainen Hardoxista valmistettu lippa, jolla tiiviimmän materiaalin saa kaavittua irti. Tämä helpottaa myös esim. kanttikivien reunojen putsaamista. Lisäksi saatavana on teräsharjakset sekä useita erilaisia kiinnikkeitä myös pyöräkuormaajiin.

Leppänen ilmoittaa harjan hinnaksi 1 900 euroa + alv 24 %.

Lisätietoja: Janne Leppänen/ 0500 626 262.

Arto Turpeinen
Harjassa on vakiona kotelot trukkipiikeille, joten sitä voi käyttää monilla eri laitteilla. Sovitevaihtoehdot asennetaan asiakkaan toiveiden mukaisesti.

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Jämerä rakenne
  • Harjaksia riittävä määrä
  • Laajasti räätälöitävissä
  • NTP-10-versiossa ei nostolenkkiä
  • Saattaa tukkeutua märällä materiaalilla

Lue lisää