Doosanilta ensimmäinen “älykaivinkone” – mukana muun muassa 2D-koneohjaus ja vaaka

Uutuuden työpaino on noin 23.3 tonnia. Valmistajan mukaan uudet ominaisuudet tuovat koneen ominaisuuksiin merkittäviä parannuksia, jotka vaikuttavat koneen hallittavuuteen ja tuottavuuteen.
Ohjaussauvat ja ajopolkimet ovat täysin sähköiset, mutta työtuntuman sanotaan olevan sama kuin hydraulisissa koneissa. Ratkaisun ansiosta hydrauliikan vasteaika on lyhyempi. Valmistajan mukaan samalla myös energiahävikki pienenee merkittävästi. Polttoaineenkulutuksen ennakoidaan vähenevän 8 %.
Koneohjaus vakiona
Uuden mallisarjan Doosaniin on asennettu useita sensoreita, jotka aistivat koneen ja puomiston asentoa. Koneessa on vakiona 2D-koneohjausjärjestelmä, joka on tulevaisuudessa laajennettavissa Trimblen 3D-versioksi.
Mukana on myös laservastaanotin, jonka ansiosta kauhan asentoa ei tarvitse erikseen tallentaa konetta liikutettaessa. Sisäänrakennetun vaa’an ansiosta kuorman saa lastattua tarkasti oikean painoiseksi.
Uusi järjestelmä tuo mukanaan myös muita kaivua helpottavia ominaisuuksia. Esimerksi ylävaunun käännölle ja puomille saa asetettua liikerajoitukset vaikkapa sähkölinjojen alla työskenneltäessä. Mukana on myös kauhan kulma voidaan säätää pysymään automaattisesti tietyssä asennossa.
Osaston luetuimmat
- Kauhankynsijärjestelmien perusasiat haltuun – kynsi + kiinnitys = kynsijärjestelmä16.5.2018
- Konealan gallup: Miten korkeat polttoaineiden hinnat ovat vaikuttaneet urakointiin?13.7.
- Järeä Åkerman H14 -kaivinkone soveltuu myös harrastekäyttöön – ”Hullun käsissä tämä on hirveä vehje”16.9.2021 Tilaajalle
- Kaivinkoneen kauhan kynnet kulutustestissä – näin eri kynsityypit kestävät kulutusta16.5.2018
- Televisiosta tuttu Markku Saukko on maarakennusalan ammattilainen – työn lomassa onnistuu myös yhteisselfiet kuraisissa vaatteissa23.6.2021
- Saris PXL 2030 -perävaunu + HMF 50-TM – hallittua kuormausta18.7.2013
- Kalle Tammivuori on toiminut maarakennusyrittäjänä 20 vuotta — hyvältä kaivinkoneenkuljettajalta vaaditaan nöyrää asennetta12.7.