Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Bauman näyttelyannissa riittää ihmeteltävää – katsaus uusiin innovaatioihin ja pienten valmistajien tuotteisiin

Jättimäinen Bauma-näyttely tarjoaa suurien valmistajien uutuuksien lisäksi myös näköalan uusiin innovaatioihin ja pienten valmistajien tuotteisiin. Ohessa muutamia poimintoja.
Bauma on maailman suurin rakennusalan näyttely, ja se järjestetään joka kolmas vuosi.
Bauma on maailman suurin rakennusalan näyttely, ja se järjestetään joka kolmas vuosi. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bauma 2022

  • Maailman suurin rakennusalan näyttely, järjestetään joka kolmas vuosi.
  • Vierailijoita 495 000, näytteilleasettajia 3200.
  • Pinta-ala n. 61,4 ha, josta halleissa 20 ha.
  • Suomalaisia näytteilleasettajia oli 60 kpl.
Rakennusalan digitalisaation lisäksi myös robotit tekevät tuloaan. Boston Dynamicsin kävelevällä robotilla voidaan esimerkiksi kartoittaa kaasuvuotoja vaarallisissa paikoissa tai luoda digitaalista kuvannusta työmaista ja niiden edistymisestä. Sisäisen lämpökameran ansiosta on mahdollista myös tunnistaa vaikkapa suurien teollisuusmoottorien vikaantuminen jo ennakkoon.
Rakennusalan digitalisaation lisäksi myös robotit tekevät tuloaan. Boston Dynamicsin kävelevällä robotilla voidaan esimerkiksi kartoittaa kaasuvuotoja vaarallisissa paikoissa tai luoda digitaalista kuvannusta työmaista ja niiden edistymisestä. Sisäisen lämpökameran ansiosta on mahdollista myös tunnistaa vaikkapa suurien teollisuusmoottorien vikaantuminen jo ennakkoon.  Kuva: Arto Turpeinen
Hydrema MX14 on saanut uuden näyttöpaneelin. 10-tuumaisen monitorin resoluution luvataan olevan erittäin tarkka. Lisäksi kustomoitavissa olevien valikoiden kerrotaan olevan erittäin helppokäyttöisiä. Ominaisuuksiin kuuluu mm. 360-asteen ylänäkymän tuottama kamera. Kone painaa noin 16 tonnia. Ohjaamoa kehutaan markkinoiden tilavimmaksi.
Hydrema MX14 on saanut uuden näyttöpaneelin. 10-tuumaisen monitorin resoluution luvataan olevan erittäin tarkka. Lisäksi kustomoitavissa olevien valikoiden kerrotaan olevan erittäin helppokäyttöisiä. Ominaisuuksiin kuuluu mm. 360-asteen ylänäkymän tuottama kamera. Kone painaa noin 16 tonnia. Ohjaamoa kehutaan markkinoiden tilavimmaksi.  Kuva: Arto Turpeinen
Brittiläinen Brendon Powerwasher on nimensä mukaisesti erikoistunut painepesureihin. Tämän mallin voimanlähteenä toimii Hondan bensiinimoottori. Suurimmaksi paineeksi sanotaan peräti 500 baria ja vedenkulutukseksi 16 litraa minuutissa. Tarjolla on myös omalla vesisäiliöllä varustettuja trailerimalleja – paine ja vedenkulutus ovat samat.
Brittiläinen Brendon Powerwasher on nimensä mukaisesti erikoistunut painepesureihin. Tämän mallin voimanlähteenä toimii Hondan bensiinimoottori. Suurimmaksi paineeksi sanotaan peräti 500 baria ja vedenkulutukseksi 16 litraa minuutissa. Tarjolla on myös omalla vesisäiliöllä varustettuja trailerimalleja – paine ja vedenkulutus ovat samat.  Kuva: Arto Turpeinen
Toro esitteli uuden lava-ajoneuvonsa, joka on saatavana joko kaksi- tai nelipaikkaisena versiona. Myös moottoriversioita on kaksi: nelisylinterissä bensiinimoottorissa on tehoa 29,8 kilowattia, dieselissä 17,9 kilowattia. Huippunopeudet ovat 72,4 km/h ja 40,2 km/h. Omapainoksi ilmoitetaan 1814 kiloa. Tasauspyörästön lukkoa ohjataan sähköisesti.
Toro esitteli uuden lava-ajoneuvonsa, joka on saatavana joko kaksi- tai nelipaikkaisena versiona. Myös moottoriversioita on kaksi: nelisylinterissä bensiinimoottorissa on tehoa 29,8 kilowattia, dieselissä 17,9 kilowattia. Huippunopeudet ovat 72,4 km/h ja 40,2 km/h. Omapainoksi ilmoitetaan 1814 kiloa. Tasauspyörästön lukkoa ohjataan sähköisesti.  Kuva: Arto Turpeinen
Kramerin 5507-kurottajaa on päivitetty. Uudistukset liittyvät ecospeedPRO-voimansiirtoon. Lisäksi etuakselille on saatavana 100 % tasauspyörästön lukko. Uutuudessa työntövoiman luvataan parantuneen 10 %. Myös siirtonopeus on suurempi – 40 km/h. Työpaino on noin 10 500 kiloa ja suurin nostokorkeus 6,8 metriä.
Kramerin 5507-kurottajaa on päivitetty. Uudistukset liittyvät ecospeedPRO-voimansiirtoon. Lisäksi etuakselille on saatavana 100 % tasauspyörästön lukko. Uutuudessa työntövoiman luvataan parantuneen 10 %. Myös siirtonopeus on suurempi – 40 km/h. Työpaino on noin 10 500 kiloa ja suurin nostokorkeus 6,8 metriä. Kuva: Arto Turpeinen
Garbin Makbrent 200 on erityisesti kevyeen pintasalaojitukseen tai mikrokaapelointiin suunniteltu laite. Jyrsimen suurin kaivusyvyys on 200 mm. Telojen ansiosta eteneminen onnistuu pehmeässäkin maastossa. Kone painaa 600 kiloa. Syntyvän ojan leveys on 25–50 mm. Moottorina hyrrittää 15,5-kilowattinen Honda. Laitteeseen on saatavana myös kauko-ohjaus.
Garbin Makbrent 200 on erityisesti kevyeen pintasalaojitukseen tai mikrokaapelointiin suunniteltu laite. Jyrsimen suurin kaivusyvyys on 200 mm. Telojen ansiosta eteneminen onnistuu pehmeässäkin maastossa. Kone painaa 600 kiloa. Syntyvän ojan leveys on 25–50 mm. Moottorina hyrrittää 15,5-kilowattinen Honda. Laitteeseen on saatavana myös kauko-ohjaus.  Kuva: Arto Turpeinen
Continentalin EM-Master E3/L3 on suunniteltu etenkin pyöräkuormaimiin ja dumppereihin. Kaikki merkin Radial Contiearth -renkaat on varustettu rengaspaineenvalvontajärjestelmällä, joka tarkkailee myös renkaan lämpötilaa. Palojen välien kerrotaan olevan todella avarat, mikä lisää puhdistuvuutta mutaisissa olosuhteisessa. Lisäksi myös lämpenemisen mainitaan olevan pienempää.
Continentalin EM-Master E3/L3 on suunniteltu etenkin pyöräkuormaimiin ja dumppereihin. Kaikki merkin Radial Contiearth -renkaat on varustettu rengaspaineenvalvontajärjestelmällä, joka tarkkailee myös renkaan lämpötilaa. Palojen välien kerrotaan olevan todella avarat, mikä lisää puhdistuvuutta mutaisissa olosuhteisessa. Lisäksi myös lämpenemisen mainitaan olevan pienempää.  Kuva: Arto Turpeinen
Turkkilainen Titan valmistaa monenlaisten betoniratkaisujen lisäksi myös erityisesti maanalaisiin kaivoksiin suunniteltuja pick-uppeja. 85-kilowattinen moottori on Deutzin valmistama. Powershift-vaihteisto on Dana-Spicerin valmistama. Kantavuudeksi ilmoitetaan 1000 kiloa. Lavalle voidaan varustella mm. saksinostin sekä kuljetusalusta 1+10:lle ihmiselle.
Turkkilainen Titan valmistaa monenlaisten betoniratkaisujen lisäksi myös erityisesti maanalaisiin kaivoksiin suunniteltuja pick-uppeja. 85-kilowattinen moottori on Deutzin valmistama. Powershift-vaihteisto on Dana-Spicerin valmistama. Kantavuudeksi ilmoitetaan 1000 kiloa. Lavalle voidaan varustella mm. saksinostin sekä kuljetusalusta 1+10:lle ihmiselle.  Kuva: Arto Turpeinen
Italia on koneenvalmistuksen suurmaa niin komponenttien kuin koneiden osalta. Uusimpia tulokkaita pienkuormaajien markkinoille on Neomach, jonka Nova x30 esiteltiin Baumassa. Koneessa on mm. hydraulinen napaveto joka pyörässä, Kubotan D1305 moottori, teleskooppipuomi 2860 nostokorkeudella sekä proportionaalinen esiohjaus. Saapa nähdä, ilmestyykö tämä myös Suomen markkinoille...
Italia on koneenvalmistuksen suurmaa niin komponenttien kuin koneiden osalta. Uusimpia tulokkaita pienkuormaajien markkinoille on Neomach, jonka Nova x30 esiteltiin Baumassa. Koneessa on mm. hydraulinen napaveto joka pyörässä, Kubotan D1305 moottori, teleskooppipuomi 2860 nostokorkeudella sekä proportionaalinen esiohjaus. Saapa nähdä, ilmestyykö tämä myös Suomen markkinoille... Kuva: Timo Rintakoski
Stema valmistaa erilaisia keveitä perävaunuja 3,5 tonnin painoluokkaan saakka. Steman tuotannossa on 538 eri vaihtoehtoa. Asiakas voi valita netin konfiguraattorilla käyttötarkoituksiinsa sopivamman mallin niin pituuden, leveyden, hyötykuorman kuin kokonaismassan osalta. Myös laitojen ja pohjan materiaalin, mallin ja värityksen voi valita.
Stema valmistaa erilaisia keveitä perävaunuja 3,5 tonnin painoluokkaan saakka. Steman tuotannossa on 538 eri vaihtoehtoa. Asiakas voi valita netin konfiguraattorilla käyttötarkoituksiinsa sopivamman mallin niin pituuden, leveyden, hyötykuorman kuin kokonaismassan osalta. Myös laitojen ja pohjan materiaalin, mallin ja värityksen voi valita. Kuva: Timo Rintakoski
Pienten kuormaajien ja kaivukoneiden valmistaja riittää pilvin pimein. Yksi näistä on Puolalainen Schmidt, joka valmistaa kuormaajia, telekuormaajia ja trukkeja. Uusimpia malleja on kuvan 3,3 tonnin 4350A. Moottorina käytetään markkinoiden mukaan joko korealaista 37 kW tehoista Stage V -normin LS:ää tai kiinalaista Euro 3 tason Xinchaita.
Pienten kuormaajien ja kaivukoneiden valmistaja riittää pilvin pimein. Yksi näistä on Puolalainen Schmidt, joka valmistaa kuormaajia, telekuormaajia ja trukkeja. Uusimpia malleja on kuvan 3,3 tonnin 4350A. Moottorina käytetään markkinoiden mukaan joko korealaista 37 kW tehoista Stage V -normin LS:ää tai kiinalaista Euro 3 tason Xinchaita. Kuva: Timo Rintakoski
Goldhoferin patentoima matalaprofiilinen Cargoplus-rengas mahdollistaa 75 mm alemman lastauskorkeuden. Alimmillaan päästään 720 mm lastauskorkeuteen. Renkaan kantavuus on kasvanut ja Cargoplus 80 -mallissa se on 12 tonnia/akseli. Kuvan Stepstar-mallista tehdään myös erityistä pohjoismaihin räätälöityä 2+2 akselikokoonpanon ”Finland edition” -mallia. Rengasvalmistaja on hollantilainen HBI.
Goldhoferin patentoima matalaprofiilinen Cargoplus-rengas mahdollistaa 75 mm alemman lastauskorkeuden. Alimmillaan päästään 720 mm lastauskorkeuteen. Renkaan kantavuus on kasvanut ja Cargoplus 80 -mallissa se on 12 tonnia/akseli. Kuvan Stepstar-mallista tehdään myös erityistä pohjoismaihin räätälöityä 2+2 akselikokoonpanon ”Finland edition” -mallia. Rengasvalmistaja on hollantilainen HBI. Kuva: Timo Rintakoski
Krampe on valmistanut yli 40 vuotta traktorikäyttöön tarkoitettuja vaunuja. Malliston yksi suosituimmista on THL 21 L koukkulavavaunu.  Taka-akselin jousitus ei tarvitse hydraulista lukitusta, sillä ilmajousitettu alusta laskee automaattisesti lavaa nostettaessa/laskettaessa. Kuvan alustan kantavuus ilman lavaa on 17,1 tonnia. Lavaksi on tarjolla eri vaihtoehtoja maansiirtoon, maatalouteen tai kiinteistöhuoltoon.
Krampe on valmistanut yli 40 vuotta traktorikäyttöön tarkoitettuja vaunuja. Malliston yksi suosituimmista on THL 21 L koukkulavavaunu. Taka-akselin jousitus ei tarvitse hydraulista lukitusta, sillä ilmajousitettu alusta laskee automaattisesti lavaa nostettaessa/laskettaessa. Kuvan alustan kantavuus ilman lavaa on 17,1 tonnia. Lavaksi on tarjolla eri vaihtoehtoja maansiirtoon, maatalouteen tai kiinteistöhuoltoon. Kuva: Timo Rintakoski
Saksalaisen Krögerin tuotevalikoima kattaa sekä maansiirtoon että maatalouskäyttöön tarkoitetut perävaunut ja kuorma-autojen päälirakenteet. Päätuotteet ovat Agriliner-maatalousvaunut sekä kuvan Terraliner-maansiirtovaunut. Kuvan MUP20SP valikoiman suurin, sen hyötykuorma on 21,6 tonnia. Akseleina 24 tonnin ADR:n bogie-akselit. Kippi nousee aina 60° kulmaan.
Saksalaisen Krögerin tuotevalikoima kattaa sekä maansiirtoon että maatalouskäyttöön tarkoitetut perävaunut ja kuorma-autojen päälirakenteet. Päätuotteet ovat Agriliner-maatalousvaunut sekä kuvan Terraliner-maansiirtovaunut. Kuvan MUP20SP valikoiman suurin, sen hyötykuorma on 21,6 tonnia. Akseleina 24 tonnin ADR:n bogie-akselit. Kippi nousee aina 60° kulmaan. Kuva: Timo Rintakoski
Vaikka saksalainen Schwarzmuller on paremmin tunnettu kuorma-autojen perävaunuista ja trailereista sekä päälirakenteista, löytyy valikoimista myös traktorikäyttöön tarkoitettu mallisto. Kuvan TP22 lavana tilavuus on 13,5 kuutiota. Renkaina käytetään tavanomaista hiukan suurempaa 650/55R26,5” kokoa paremman vakauden saavuttamiseksi.
Vaikka saksalainen Schwarzmuller on paremmin tunnettu kuorma-autojen perävaunuista ja trailereista sekä päälirakenteista, löytyy valikoimista myös traktorikäyttöön tarkoitettu mallisto. Kuvan TP22 lavana tilavuus on 13,5 kuutiota. Renkaina käytetään tavanomaista hiukan suurempaa 650/55R26,5” kokoa paremman vakauden saavuttamiseksi. Kuva: Timo Rintakoski