Saris PXL 2030 -perävaunu + HMF 50-TM – hallittua kuormausta

Lavettityyppisten vaunujen yleistyessä on myös järeämpien perävaunujen kuormaaminen helpottunut. Trukilla niiden lastaaminen on helppoa, mutta yksi varteenotettava vaihtoehto on perävaunuun asennettu nosturi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pienempiä kappaletavara-nostureita ei kannata vähätellä. Raskaatkin esineet, kuten kuvan laatikossa olleet neljä metsäkoneketjua siirtyvät hallitusti perävaunuun, ilman riskiä selän vahingoittumisesta.
Pienempiä kappaletavara-nostureita ei kannata vähätellä. Raskaatkin esineet, kuten kuvan laatikossa olleet neljä metsäkoneketjua siirtyvät hallitusti perävaunuun, ilman riskiä selän vahingoittumisesta.
HMF Handy 50-TM:n 38 x 38 sentin kiinnityslevy ei vie liiaksi tilaa lavalta. Kokeiluvaunussa jäi 164 senttiä tilaa ohimarssille. Pumppuyksikön voi sijoittaa myös kauemmas nosturista, letkuissa on reilusti pituutta. Kääntömekanismin kammelle on kuljetuspaikka jalustassa, mutta se tarvitsisi sokan varmistukseksi.
HMF Handy 50-TM:n 38 x 38 sentin kiinnityslevy ei vie liiaksi tilaa lavalta. Kokeiluvaunussa jäi 164 senttiä tilaa ohimarssille. Pumppuyksikön voi sijoittaa myös kauemmas nosturista, letkuissa on reilusti pituutta. Kääntömekanismin kammelle on kuljetuspaikka jalustassa, mutta se tarvitsisi sokan varmistukseksi.
Sariksen veivisäätöisillä tukijaloilla vaunun saa nopeasti tuettua epätasaisellekin alustalle. Kampi on riittävän pitkä, eikä vaunun alle tarvitse könytä.
Sariksen veivisäätöisillä tukijaloilla vaunun saa nopeasti tuettua epätasaisellekin alustalle. Kampi on riittävän pitkä, eikä vaunun alle tarvitse könytä.
Sariksiin on saatavana lavan pohjalle 3-millinen alumiinilevy. Se estää kuvan kaltaisen pohjan notkumisen pistemäisessä kuormituksessa. Lavarungon keskelle on myös saatavissa pitkittäissuuntainen, tukevoittava lisäpalkki.
Sariksiin on saatavana lavan pohjalle 3-millinen alumiinilevy. Se estää kuvan kaltaisen pohjan notkumisen pistemäisessä kuormituksessa. Lavarungon keskelle on myös saatavissa pitkittäissuuntainen, tukevoittava lisäpalkki.
Erilaisten työkoneiden ja -välineiden nostaminen onnistuu ilman etukuormaajaa tai puutavarakuormainta. Nosto ja kääntäminen tapahtuvat hallitusti. HFM:n laskuventtiili on kuristimellinen, eikä päästä taakkaa laskeutumaan liian nopeasti. Venttiilin pystyy jättämään erittäin hitaaseen laskuasentoon, jolloin voi rauhassa ohjata taakkaa.
Erilaisten työkoneiden ja -välineiden nostaminen onnistuu ilman etukuormaajaa tai puutavarakuormainta. Nosto ja kääntäminen tapahtuvat hallitusti. HFM:n laskuventtiili on kuristimellinen, eikä päästä taakkaa laskeutumaan liian nopeasti. Venttiilin pystyy jättämään erittäin hitaaseen laskuasentoon, jolloin voi rauhassa ohjata taakkaa.
Sariksissa lavan reunapalkit ovat muotoiltu sidontalenkkien ehdoilla. Lenkit piiloutuvat V-muotoiseen kouruun, ja niiden läpivientireiät päästävät veden poistumaan. Valetut lenkit ovat jämäkät ja kaartuvat lavan keskustaa kohden.
Sariksissa lavan reunapalkit ovat muotoiltu sidontalenkkien ehdoilla. Lenkit piiloutuvat V-muotoiseen kouruun, ja niiden läpivientireiät päästävät veden poistumaan. Valetut lenkit ovat jämäkät ja kaartuvat lavan keskustaa kohden.
Sariksen vaunuihin on saatavissa varustelaatikko vetoaisan päälle. Sinne sopivat tukijalkojen ja nosturinkäännön kammet. Sähkökäyttöisissä nostureissa varustelaatikkoon voidaan asentaa akku ja sen latauslaite.
Sariksen vaunuihin on saatavissa varustelaatikko vetoaisan päälle. Sinne sopivat tukijalkojen ja nosturinkäännön kammet. Sähkökäyttöisissä nostureissa varustelaatikkoon voidaan asentaa akku ja sen latauslaite.
Sariksen varusteistosta löytyy myös uuden tyyppinen aisalukko. Sitä voidaan käyttää kaikkien kytkinmallien kanssa. Lukko on hyväksytty käytettäväksi myös ajon aikana.
Sariksen varusteistosta löytyy myös uuden tyyppinen aisalukko. Sitä voidaan käyttää kaikkien kytkinmallien kanssa. Lukko on hyväksytty käytettäväksi myös ajon aikana.
Kokonaispainoltaan 2 000-kiloinen Saris PM 1720 on nosturivaunuksi mainion kokoinen. Lavamitoiltaan 306 x 170 -senttinen vaunu on ahtaissakin paikoissa ketterä. Vaikka nosturi vie kantavuudesta 60–100 kiloa, jää kuormakapasiteetiksi 1 400 kiloa.
Kokonaispainoltaan 2 000-kiloinen Saris PM 1720 on nosturivaunuksi mainion kokoinen. Lavamitoiltaan 306 x 170 -senttinen vaunu on ahtaissakin paikoissa ketterä. Vaikka nosturi vie kantavuudesta 60–100 kiloa, jää kuormakapasiteetiksi 1 400 kiloa.
Nosturin kaksi hydraulista ja yksi mekaaninen jatko tarjoavat 3,73 metrin ulottuvuuden. Aisalle sijoitetun nosturin kuorman vääntö ja paino kohdistuvat tasaisesti kärryn rungolle, tukijaloille ja vetokoukulle. Nosturin voima ja nopeus riittävät painavienkin esineiden kuormaamiseen.
Nosturin kaksi hydraulista ja yksi mekaaninen jatko tarjoavat 3,73 metrin ulottuvuuden. Aisalle sijoitetun nosturin kuorman vääntö ja paino kohdistuvat tasaisesti kärryn rungolle, tukijaloille ja vetokoukulle. Nosturin voima ja nopeus riittävät painavienkin esineiden kuormaamiseen.
Marketeista saatavilla verkoilla kannattaa sitoa vain kevyimmät kuormat, kuvan jätesäkeissä on kevyttä roskaa, vanhoja kevytpeitteitä ja muovijätettä. Tien päällä kuormaukseen liittyvät asiat ratkaisee poliisi, Trafilta muistutetaan.
Marketeista saatavilla verkoilla kannattaa sitoa vain kevyimmät kuormat, kuvan jätesäkeissä on kevyttä roskaa, vanhoja kevytpeitteitä ja muovijätettä. Tien päällä kuormaukseen liittyvät asiat ratkaisee poliisi, Trafilta muistutetaan.

Yksipuomiset ja käsikäyttöiset kappaletavaranosturit ovat tuttuja pakettiautojen lavojen kulmilta. Perävaunuissa niitä on nähty harvemmin. Järeimpien vaunujen kantavuudet mahdollistavat kuitenkin isompienkin kuljetettavien, kuten kaivukoneiden kauhojen ja muiden varusteiden kuljetukset.

Nosturi voisi olla kätevä apuväline vaikkapa klapikauppiaalle, säkkien nostamisessa asiakkaan pihaan. Monta nyrjähtänyttä selkää ja murskaantunutta varvasta varmasti säästyisi hallitulla kuormauksella ja purkamisella.

Hyviä vaihtoehtoja

Sariksen mallistosta löytyy raskaampien, pienikokoisten kappaletavaroiden (kauhat, polttoainesäiliöt) kuljetukseen sopivia malleja. PM Compact 1720- ja PM 1820 -mallien lavapituus on 306/330 senttiä. Tällöin kokonaispituus jää lyhyeksi, ja vaunu on ketterä pyöritellä vaikka kaupunkialueella. Vaunujen kantavuus ilman lisävarusteita on 1 500 kilon tienoilla – kokeilussamme käytetty HMF 50-TM-nosturi vähentää kantavuutta vain 62 kiloa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

Kokeilumme perusvaununa oli malliston suurimmalla lavakoolla varustettu PXL 2030. Nosturi oli sijoitettu 204 x 506 -senttisen lavan vasempaan takaneljännekseen. Tässä maahantuojan omassa käytössä olevassa vaunussa käytettiin Sariksen omia tukijalkoja. Ne ovat kammella veivaamalla portaattomasti pidentyvät, joka on nosturikäytön edellytys – tukijalat on saatava välyksettömästi maahan estämään vaunun rungon taipumista. Nykyisin nosturin yhteyteen asennetaan HFM:n omat tukijalat, joiden paino on vain 28 kiloa.

Mekaaninen kääntö on tarpeellinen

Kokeilunosturin maksimi ulottuma oli 2,0 metriä, josta sen nostovoima on 250 kiloa. Lyhyimmässä 1,2 metrin asennossa on käytettävissä 430 kilon nostovoima. Puomistossa on lisäksi kaksi väliasentoa, lukitus tapahtuu sokkatapilla. Nosturista on saatavissa myös käsivinssillinen 50-TO-malli. Siinä puomi on kiinteästi 1,2-metrinen ja nostovoima sama 430 kiloa. Vinssimallin etuna on nostettavien kappaleiden (esim. kauhat) vetäminen kauempaa nostettavaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Puomiston kääntö tapahtuu kammella pyöritettävällä kierukkavälityksellä. Kyseinen ominaisuus todettiin tarpeelliseksi. Perävaunua on hankala saada passattua vaakasuoraan, ja ilman kääntymisen hallintaa on nostaminen varsin vaarallista. Keventyessään 400-kiloinen taakka lähtee nopeasti ja holtittomasti liikkeelle. Tällöin puristumisvaara on tilanteessa ilmeinen.

Nosturin kiinnitys lavaan tai vaunun runkoon on tehtävä huolella. Kokeiluvaunussa havaittiin lavan runkopalkkien joustavan maksiminostovoimalla. Nosturille kannattaakin tehdä erillinen kiinnitysristikko teräpalkeista, jolloin sen voi puristaa useamman runkopalkin alta tiukasti lavan pohjaa vasten.

Nosturin sijoitus muun käytön ehdoilla

Kahden metrin ulottumasäteellä nosturi ulottui hieman kokeiluvaunun keskipisteen etupuolelle. Sijoitus piti kuormaamattoman vaunun aisapainon kurissa. Aisalle sijoitettuna olisi aisapaino tyhjällä vaunulla voinut nousta turhan korkeaksi. Järeillä vaunuilla on yleensäkin tärkeää saada vetolaitteen korkeus vetoautolle sopivaksi. Sariksissa vetolaite on asennettavissa aisan ylä- tai alapuolelle. Lisäksi on saatavissa 30-milliset lisäsäätöpalat. PM 1720 -mallin ja sitä suurempien vaunumallien 85-senttinen akseliväli on

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

tavanomaista suurempi. Se tekee aisapainon vaihtelun epätasaisella suuremmaksi, mutta toisaalta rauhoittaa kuormatun vaunun kulkua suuremmissa nopeuksissa – vaunun vaaralliseksi muodostuva käärmemäinen vatkaus on vähäistä.

Lyhytlavaisissa ei-ajoneuvokuljetukseen tarkoitetuissa vaunumalleissa nosturin sijoituspaikkana toiminee parhaiten vaunun vasen keskikohta. Näin nosturin ulottuma kattaa koko lavan alueen ja sen paino kohdistuu kokonaan telille. Tämä sijoitus voisi olla toimiva klapisäkkien kuljetuksessa, jolloin säkkejä ei tarvitsisi vetää rikkoutumisen uhalla lavaa pitkin.

Lava-autoissa voidaan perävaunun vetävälle aisalle sijoitettua nosturia hyödyntää myös vetoauton kuormaamisessa. Aisasijoitusta puoltaa myös koko lavan jääminen hyötykäyttöön, esimerkiksi ajoneuvojen kuljetukseen.

KIITÄMME & MOITIMME:

+ Kuormaaminen onnistuu omatoimisesti

 + Ei vaadi sähköä vetoautosta

+ Vaunun etuosaan sijoitettuna voidaan lastata vetoauton lavalle

- Nosturin omapaino vähentää kantavuutta

- Lavarakenne oltava riittävän vahva/vahvistettava kestä-mään nosturin rasitukset

Nosturi aisalla säästää lavatilaa

Trailer Agentin maahantuoman Ifor Williamsin kokonaismassa on 3 500 kiloa. Perävaunun aisalle on asennettu Koivunen Oy:n maahantuoma Maxilift 110 -kappaletavaranosturi. Nosturi asennettiin kärryyn Tuusulassa Maantec Oy:llä. Protoversio vaikutti viimeistellyltä ja hyvin toimivalta.

Yhdistelmä on ammattikäytössä Helsingin Energiakuljetukset Oy:llä. Kärryä käytetään pääasiassa kaapelikelojen kuljetuksiin vaikeakulkuisiin paikkoihin, esimerkiksi nurmialueille tai kohteisiin, jonne kuorma-autolla ei voi painon tai koon vuoksi mennä.

Ammattikäyttöön suunnitellun kärryn omamassaksi jää nosturin kanssa noin 1 300 kiloa, joten hyötykuormaa saadaan mukaan 2,2 tonnia. Nosturi nostaa 250 kiloa 3,73 metrin päästä ja metrin päästä 990 kiloa. Nosturi on tarkistettava vuosittain, mutta kuormanvalvontajärjestelmää ei tarvita.

Vetoauton 24 voltin sähköjärjestelmästä johtuen kärry on varustettu kahdella akulla, joiden voimin nosturi toimii täyden työpäivän ajan ilman lisävirtaa. Tarvittaessa akut voidaan ladata vetoauton virtapistokkeesta.

Kärryssä on tehdasvalmius nosturille. Ylimääräisiä reikiä ei tarvinnut porata ja muutoskatsastus nosturivarustukselle sujui moitteitta. Aisalle asennettu nosturi ei vie lavatilaa, eikä rajoita yhdistelmän kääntymistä. Verolliset lähtöhinnat ovat kärrylle 5 790 euroa ja nosturille ilman tukijalkoja 5 950 euroa. Asennuksen hinta on tapauskohtainen.

Perävaunusäädöksissä riittää muuttujia

Perävaunujen kuormausta koskevaa lakitekstiä selatessa selviää nopeasti, että perävaunua kuormatessa ja vedettäessä on otettava huomioon monta asiaa. Tieliikennelain lisäksi rajoituksia asettavat muun muassa auton, vetokoukun ja perävaunun valmistajat sekä ajokortista löytyvät kirjaimet tai niiden puuttuminen.

 

 

Auton suurin sallittu perävaunun massa kannattaa tarkastaa rekisteriotteesta. Myös vetokoukun valmistaja voi asettaa omat ehtonsa vetopainoille. Oman ajokortin asettamat rajoitukset on myös syytä ottaa huomioon, pelkällä henkilöauto- eli B-kortilla hinattaessa kokonaismassojen kanssa on oltava tarkkana.

Enintään 3,5 tonnin vetoautoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kiloa kuormittaa vetoautoa pystysuunnassa. Pystykuorma ei saa kuitenkaan ylittää vetoautolle, vetolaitteelle tai perävaunulle hyväksyttyä arvoa. Näistä kolmesta arvosta pienin on määräävä ja määrittää siis suurimman sallitun aisapainon.

Kuorma ei saa olla sivusuunnassa kärryä leveämpi. Tätä sääntöä ei sovelleta venettä kuljetettaessa. Enintään 750 kilon kevytperävaunuissa, joissa renkaat ja lokasuojat ovat laitojen ulkopuolella, kuorma ei saa Trafin tarkastajan mukaan ulottua laitojen yli. Kevytperävaunulla tarkoitetaan O1-luokan perävaunua, jossa jarrut eivät ole pakolliset, eikä sitä tarvitse katsastaa. Jarruttomalla kärryllä päästään harvoin täyteen 750 kilon kokonaismassaan. Varsinkin henkilöautoissa suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa on usein selvästi pienempi.

Ajoneuvoyhdistelmän etupuolelta kuorma saa ulottua enintään metrin ja takaa enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan yli. Takaa yli metrin ulkoneva kuorma tulee merkitä punaisella tai keltapunaisella, vähintään 30 x 30 sentin lipulla tai punaisella valolla.

Tarinoita liikkuu myös siitä, kuinka venetrailerilla lautanippua kuljettanutta kuskia on sakotettu. Trafin mukaan mikään ei kiellä tavarankuljetusta venetrailerilla, hevoskopilla tai autotrailerilla, kunhan kuorma on asianmukaisesti sidottu ja kuormattu. Ongelmaksi muodostuu usein sidontalenkkien ja tukien puute, sekä pitkällä tavaralla takaylitykset.

Marketeista ja muista alan liikkeistä saatavia kuormaverkkoja ei Trafin mukaan tulisi käyttää kuin kevyiden irtotavaroiden, esimerkiksi risujen, lehtien tai roskasäkkien sidontaan.

Avaa artikkelin PDF

Lue lisää