Lisäkuvat ja video: Katso kuvista ja videolta, miten Koneviestin jarrutuskokeessa hidastuvuuksia mitattiin

PRT-Testiradan vakioidut olosuhteet mahdollistivat eri vuosina tehtyjen testien vertailun vuosien yli. Radan kitkaominaisuudet sertifioidaan määrävuosien välein.
Jussi Knaapi
Radan basalttikiven kitkakerroin kasteltuna vastasi liukasta jäätikköä (0,13). Kasteltu betoni oli jo pitävämpi – kitkakerroin 0,3 - mutta edelleen huomattavasti liukkaampi kuin kesäkuiva asfaltti. Tieliikenneasetuksen mukainen vähintäin -5 m/s2 hidastuvuus kuivalla pitävällä alustalla (kitkakerroin 0,8) saavutettiin käytännössä kaikilla yhdistelmillä jo kastellulla betonillakin (kitkakerroin 0,3). Haastavin olosuhde oli ns split, eli kun vasemman puolen pyörät olivat pitävällä betonilla ja oikean puoleiset liukkaalla basaltilla.

Lisäksi Suomen puhdas ilma, neitseellisen veden käyttömahdollisuus kasteluun ja kohtuullisina pysyvät ulkolämpötilat ovat osatekijöitä, jotka auttavat pitämään olosuhteet vertailukelpoisina. Verrattuna Keski-Eurooppaan, jossa ylläluetellut tekijät vaativat radan puhdistusta ja tarkistusmittauksia kulloisenkin testipäivän olosuhteiden varmistamiseksi. Mittausalue kasteltiin määrävälein, tarvittaessa ennen jokaista vetoa, jolloin kitkaominaisuudet pysyivät vakioina.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää