Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Lisäkuvia Proforest 2019 -näyttelystä

NordFuel on Kanteleen Voima Oy:n projekti, jossa Haapavedellä sijaitsevan voimalaitoksen yhteyteen rakennetaan biojalostamo. Jalostamon on suunniteltu tuottavan biokaasua, ligniiniä ja lannoitekäyttöön soveltuvaa lietettä. Samalla voimalaitos modernisoidaan CHP-tyyppiseksi, eli lämpöä ja sähköä tuottavaksi.
NordFuel on Kanteleen Voima Oy:n projekti, jossa Haapavedellä sijaitsevan voimalaitoksen yhteyteen rakennetaan biojalostamo. Jalostamon on suunniteltu tuottavan biokaasua, ligniiniä ja lannoitekäyttöön soveltuvaa lietettä. Samalla voimalaitos modernisoidaan CHP-tyyppiseksi, eli lämpöä ja sähköä tuottavaksi. Kuva: Tommi Hakala
Pitkän linjan metsäkoneasentaja Jorma Tanhua (oik.) päätti vihdoin siirtyä eläkepäiville ja hänen työtään Prosilvan sopimushuoltajana jatkaa Matti Mukkalan yritys Työkonehuolto Mukkala Oy. Jorman pitkä työura työharjoittelussa Valmetilla, samalla kun se kehitti ensimmäisiä metsäkoneitaan ja työuran aikana on monta konetta saanut apua Proforestinkin kaltaisissa arktisissa olosuhteissa. Eläkepäivät kuluvat todennäköisesti edelleen verstaassa, mutta nyt omien projektien parissa.
Pitkän linjan metsäkoneasentaja Jorma Tanhua (oik.) päätti vihdoin siirtyä eläkepäiville ja hänen työtään Prosilvan sopimushuoltajana jatkaa Matti Mukkalan yritys Työkonehuolto Mukkala Oy. Jorman pitkä työura työharjoittelussa Valmetilla, samalla kun se kehitti ensimmäisiä metsäkoneitaan ja työuran aikana on monta konetta saanut apua Proforestinkin kaltaisissa arktisissa olosuhteissa. Eläkepäivät kuluvat todennäköisesti edelleen verstaassa, mutta nyt omien projektien parissa. Kuva: Tommi Hakala
Nostalgiaosastoa näyttelyssä edusti hienosti entisöity, läpivetävällä telillä varustettu Volvo F88 -puutavara-auto. 1970 rekisteröity auto toimi vuoteen 1982 asti puutavaran kuljetuksessa, jonka jälkeen ura jatkui vuoteen -85 sora-autona. 2010 aloitettiin entisöintityöt ja lopputulos on todella autenttinen.
Nostalgiaosastoa näyttelyssä edusti hienosti entisöity, läpivetävällä telillä varustettu Volvo F88 -puutavara-auto. 1970 rekisteröity auto toimi vuoteen 1982 asti puutavaran kuljetuksessa, jonka jälkeen ura jatkui vuoteen -85 sora-autona. 2010 aloitettiin entisöintityöt ja lopputulos on todella autenttinen. Kuva: Tommi Hakala
Logsetin kuormatraktoreihin kehittämä yksinkertainen ohjaamojousitus on saanut suosiota. Lisävarustuksena saatava jousitusvarustus lisää koneen painoa vain 200 kiloa, eikä se muuta koneen huollettavuutta. Jousitus on passiivinen ja se perustuu kevyeen apurunkoon asennettuihin neljään jousi+iskunvaimenninelementtiin.
Logsetin kuormatraktoreihin kehittämä yksinkertainen ohjaamojousitus on saanut suosiota. Lisävarustuksena saatava jousitusvarustus lisää koneen painoa vain 200 kiloa, eikä se muuta koneen huollettavuutta. Jousitus on passiivinen ja se perustuu kevyeen apurunkoon asennettuihin neljään jousi+iskunvaimenninelementtiin. Kuva: Tommi Hakala
Nisula Forestin syksyllä esittelemä 6-pyöräinen versio N5-harvesterista on saanut kiinnostusta etenkin Baltiassa ja Keski-Euroopassa. Patentoidulla apuakselistolla varustetun koneen maastokelpoisuus rinteissä ja pehmeillä alueilla on tehnyt koneesta kilpailukykyisen yleisharvesterin.
Nisula Forestin syksyllä esittelemä 6-pyöräinen versio N5-harvesterista on saanut kiinnostusta etenkin Baltiassa ja Keski-Euroopassa. Patentoidulla apuakselistolla varustetun koneen maastokelpoisuus rinteissä ja pehmeillä alueilla on tehnyt koneesta kilpailukykyisen yleisharvesterin. Kuva: Tommi Hakala
Komatsu Forestin osastolla oli koeajettavissa Komatsu Smart Flow -nosturiohjausjärjestelmällä varustettu Komatsu 875 -kuormatraktori. Lämmin ohjaamo kiinnosti kokeilijoita etenkin tuiskuisena perjantaipäivänä.
Komatsu Forestin osastolla oli koeajettavissa Komatsu Smart Flow -nosturiohjausjärjestelmällä varustettu Komatsu 875 -kuormatraktori. Lämmin ohjaamo kiinnosti kokeilijoita etenkin tuiskuisena perjantaipäivänä. Kuva: Tommi Hakala
John Deeren osastolla oli esillä etenkin Suomen markkinoilla kiinnostava malli, eli uusi 1010G, pitkällä takatelillä.
John Deeren osastolla oli esillä etenkin Suomen markkinoilla kiinnostava malli, eli uusi 1010G, pitkällä takatelillä. Kuva: Tommi Hakala
Vinssillä varustettuja juontokouria oli esillä kuvan Hevo ja Hapa. Ne ovat kohtuuhintaisia korjuuvälineitä esimerkiksi lumi- ja myrskytuhojen omatoimiseen korjuuseen.
Vinssillä varustettuja juontokouria oli esillä kuvan Hevo ja Hapa. Ne ovat kohtuuhintaisia korjuuvälineitä esimerkiksi lumi- ja myrskytuhojen omatoimiseen korjuuseen. Kuva: Tommi Hakala
Kuvan mobiilialustaisessa Japa-pilkekoneessa on varuste, jonka soisi yleistyvän myös muissa pilkekoneissa...eli karkeapintainen ja liukastumisia estävä työskentelytaso.
Kuvan mobiilialustaisessa Japa-pilkekoneessa on varuste, jonka soisi yleistyvän myös muissa pilkekoneissa...eli karkeapintainen ja liukastumisia estävä työskentelytaso. Kuva: Tommi Hakala
Kopa-kahmarimallistossa on myös pienempiin puutavarakuormaimiin sopivat 0,21 m2 mallit, sekä piikki- että normaaleillä leuoilla varustettuna.
Kopa-kahmarimallistossa on myös pienempiin puutavarakuormaimiin sopivat 0,21 m2 mallit, sekä piikki- että normaaleillä leuoilla varustettuna. Kuva: Tommi Hakala
Ponssen jälkimarkkinointimallistoon ovat tulleet nyt KiesiTech -syöttöpyörät.
Ponssen jälkimarkkinointimallistoon ovat tulleet nyt KiesiTech -syöttöpyörät. Kuva: Tommi Hakala

Proforest 2019 näyttelyssä oli laajalla kattauksella metsään liittyviä koneita. Takatalven tuiskussa näyttelyssä vierailleet 8 100 kävijää saivat nähdä uutta ja myös hieman vanhempaa kalustoa. Suurempien valmistajien osalta esillä olivat viimeisen vuoden uutuudet, kesän näyttelyissä lienee tulossa enemmän varsinaisia uutuusmalleja.

Lue myös pääartikkeli Proforest-näyttelystä KV 7/2019!