Lisäartikkeli: Kärryn vetopäästä kannattaa pitää huolta

Valmistaja
Jarrupäähän on saatavilla kattavasti varaosia. Numerolla 17 on nähtävissä vetopään sisällä oleva kaasuvaimennin. Kuulakytkin on mahdollista vaihtaa myös vetosilmukka (4) tai kitkapää (5). Kitkapää puristaa vetokuulaa ja vaimentaa kärryn liikkeitä; haittana on tavallista korkeampi hinta, auton vetokuulan ja kitkapalojen kuluminen.

Pihalla seisottaminen, huoltojen laiminlyönti ja satunnainen käyttö jumittaa jarrullisten perävaunujen jarrut. Comarcon Oy:n Marko Trygg tunnistaa yleisimmiksi jarrukärryn ongelmiksi pihalla säilyttämisen, vaillinaisen huollon ja satunnaisen käytön.

Vetopään puslat kuluvat, jos vetopäätä ei rasvata. Kaasuvaimennin voi pohjata ja rikkoutua, jos jarruja ei ole säädetty tai vetopäähän kohdistuu liikaa rasitusta. Rikkonaisen vaimentimen voi havaita helposti ajossa, sillä jarrut lukkiutuvat helposti. Kärryn säännöllinen ajattaminenkin auttaa pitämään jarruosat liikkeellä. Jarrukärryn jarrujen kunnostuksesta ja säädöstä voit lukea KV10/2019 jutusta.

Rauta- ja työkalukaupoissa on usein tarjolla vain kokonaisia vetopäitä, mutta jarrupää on mahdollista kunnostaa perävaunutarvikeliikkeiden varaosilla uutta vastaavaksi. Jos vetopäässä vaihdettavia kohteita on muutamaa enemmän, on vetopään uusiminen kokonaan edullisempaa. Säännöllisellä perushuollolla ja pitämällä ainakin vetopää säältä suojattuna on mahdollista pitää kärry pitkäikäisenä.

Tieliikennekäyttöön ei työntöjarrulliseen vetopäähän saa tehdä muutoksia. Jarrujen toiminnan estävät; peruutussalvat ovat olleet pitkään kiellettyjen listalla. Peruutusautomatiikkasalpoja ei tieliikenteeseen E-hyväksyttynä löydy.

Lue myös Saris Magnum Maxx -perävaunukokeilusta Saris Magnum Maxx -koneenkuljetus perävaunu on jämäkkä kokonaisuus, joka herättää luottamusta käyttäjässään KV 17/2020!

Lue lisää