Koneklassikot

Kaivinkoneenkuljettajan Eero Mustikan muistelmia työmailta, osa 2: Vauhdikkaita ja vaarallisia tapahtumia pohjoisen voimalaitostyömailla – jopa hukkuminen oli lähellä

Näiden ainutlaatuisen kuvien mukana pääsemme palaamaan vuoteen 1973 Oulujoelle Paskonkosken työmaalle, joka oli Oulujoki Oy:n Marion 7400 -laahakaivinkoneen viimeinen työmaa.
Seppo Rahja
Laahakauha tyhjennetään löysäämällä vetovaijeria, jolloin kauhan kaareen kiinnitetty kaatovaijeri löystyy ja kauha kippaa. Marionin raskastekoinen kahdeksan kuution kauha oli todella vankkaa tekoa. Hitsari oli paikalla aina aamuvuorossa. Huoltomies hitsasi kynsien juuriin ruostumatonta huoltopäivinä. Kauhoja oli kaksi, toinen varalla.

Seppo Rahja oli opiskelemassa insinööriksi, kun hän opiskeluaikanaan toimi yhden kesän työmaan vuoromestarina Oulujoella. Hän otti ensimmäisellä kamerallaan tämän artikkelin kuvat. Samalla työmaalla oli myös vuonna 1937 syntynyt Utajärvellä asuva Eero Mustikka. Hän oli Marion-kaivinkoneen pitkäaikainen kuljettaja.

Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Katso tilausvaihtoehdot
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Katso tilausvaihtoehdot
Lue lisää