Koneklassikot
David Brown 900 MK2

David Brown 900 MK2 -traktorin kunnostusprojekti osa 2: Moottorin kokoonpano

Moottorin purkamisen ja perusteellisen tutkimisen jälkeen päästiin tilaamaan tarvittavia osia. Aivan kaikki ei mennyt heittämällä paikoilleen eikä kaikki osat olleet sitä, mitä olisi pitänyt. Muutenkin tämän moottorin kanssa tarvittiin keskimääräistä enemmän säätämistä ja sovittamista.
Ossi Selus
Kun kampiakselin laakerikannet kiristettiin, kampiakseli meni tiukkaan eikä pyörinyt yhtään. Kannet löysättiin ja kokeiltiin päittäisvälys. Sitä ei ollut yhtään. Seuraavaksi kokeiltiin vanhoilla päittäislaakereilla. Kampiakseli pyöri, mutta hyvin nihkeästi. Lopuksi kannet kiristettiin ns. käsitiukkuuteen. Nihkeyttä oli vieläkin havaittavissa. Koska moottori oli jäätynyt ja haljennut, heräsi ajatus, että olisiko kampiakseli vääntynyt tai laakerilinja muuttunut jäätymisen seurauksena. Kampiakselin kierous mitattiin heittokellolla keskimmäisen runkolaakerikaulan kohdalta, kun etummainen ja takimmainen laakerikansi oli paikallaan. Kampiakselilla oli 1/100mm heitto, joten kierous ei johtunut siitä.

Kun moottorin vauriot oli tutkittu, oli mahdollista alkaa tilaamaan ensimmäisiä osia. Agrilineltä löytyi sopuhintainen korjaussarja. Paketti sisälsi männät, putket, männänrenkaat sekä ylä- ja alatiivistesarjat. Kuitenkaan se ei sisältänyt laakereita eikä kiertokangen heloja.

Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Katso tilausvaihtoehdot
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Katso tilausvaihtoehdot
Lue lisää