Koneklassikot
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Ohjaustehostin tuli traktoreihin 1950-luvulla – vaikka tehostin helpotti kuljettajan työtä, ohjaustehostimen yleistyminen oli hidasta

Traktorit oli saatu 1950-luvun puoliväliin mennessä ominaisuuksiensa ja tekniikkansa puolesta hyvinkin käyttökelpoisiksi, mutta kuljettajan olosuhteissa oli vielä runsaasti parantamista. Ensimmäisenä otettiin työn alle ohjaus, jonka hydraulinen keventäminen oli melko yksinkertainen muutos. Moni asiakas piti kuitenkin tehostinta vielä pitkään turhana ja kalliina erikoisvarusteena.
Kimmo Kotta
Ennen hydraulisten tehostimien tulemista kaikki keinot ohjauksen keventämiseksi olivat mekaanisia. Kotimaisessa Takrassa oli suuriläpimittainen ohjauspyörä, tuplasti normaalia harvavälitteisempi simpukka, pitkät muotoillut olkavarret, sekä kapeat ja korkeat etupyörät, joiden ansiosta ohjaus oli kevyttä ilman tehostustakin.

Ohjaussimpukkaan kuului yksinkertaisimmillaan rattiakselin päähän kiinnitetty hammaspyörä ja ohjausvarteen liitetty hammastettu sektori. Pyörät saatiin kyllä kääntymään, mutta pehmeämmällä alustalla ohjaus oli raskasta ja pyörän osuessa esteeseen sysäykset tuntuivat ratissa hyvin vahvoina. Tottumattoman kuljettajan erotti sijoiltaan menneistä peukaloista.

Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Katso tilausvaihtoehdot
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Tilaajalle
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Katso tilausvaihtoehdot
Lue lisää