Koneklassikot

John Deeren suosio nousi Suomessa 1980-luvulla – yksi menestystekijä oli amerikkalaista mukavuutta tarjoava SG2-ohjaamo

John Deeren suosio Suomessa lähti kasvuun 1980-luvulla. Syynä tähän oli myyntiverkoston laajeneminen, 40- ja 50- sarjojen hiljainen ja mukava SG2-ohjaamo sekä uusi etuakseli, jotka tekivät John Deerestä varteen otettavan vaihtoehdon myös keskikokoisissa traktoreissa.
Uolevi Oristo
John Deere 2850 traktorin teho on 86 hv/63 kW. Ahdetun nelisylinterisen moottorin iskutilavuus on 3,9 l. Vaihteistossa on neljä synkronoitua vaihdetta sekä synkronoimaton aluevaihteisto, jossa on nopea ja hidas alue sekä peruutus. Lisävarusteena olevan pikavaihteen kanssa välityksiä on 16+4. Suurin ajonopeus on myyntimaasta riippuen 30 tai 40 km/h. Traktorin voi hankkia joko kuvassa olevalla SG2-ohjaamolla tai hinnaltaan edullisemmalla ja matalammalla MC1-hytillä.

Heinrich Lanz oli perinteikäs traktori- ja puimurivalmistaja, mutta sen Mannheimissa sijaitsevat tehtaat olivat tuhoutuneet sodassa. Yhtiö haki kumppania samaan aikaan, kun John Deere halusi vahvistaa asemaansa Euroopassa. John Deere osti ensin osan Lanzista, kunnes vuonna 1956 osake-enemmistö siirtyi kokonaan John Deerelle. Koneiden nimeksi tuli 1959 John Deere–Lanz.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää