Koneklassikot

Tasavirtalaturi voi tarvita polarisointia, jos akku on ollut pitkään irrotettuna – näin teet laturin polarisoinnin

Vanhempien koneiden ja autojen oltua pitkään poissa käytöstä, saattaa niiden laturi tarvita yhden erityisen toimenpiteen, jotta se alkaisi jälleen ladata akkua. Polarisointi voi olla tarpeen siinä tapauksessa, että kysymys on tasavirtalaturista.
Valmistaja
Perinteinen Bosch-tasavirtalaturi on rakenteeltaan yksinkertainen. Vanhassa opetustaulussa on esitetty laturin pääosat ja virran kulku sen sisällä. Kuvan tekstien käännökset, 
yläkuvassa: Gehäuse – generaattorin runko, Anker – ankkuri, D- – miinusliitin, D+ – plusliitin, DF – kenttäkäämi, Anschlussklemme - liitin, Kollektor – kollektori, Kohleburste – hiiliharja, Erregerwicklung - magnetointikäämitys, Polschuh – napakenkä, Keskikuvassa: zum Reglerschalter – lataussäätimelle Vasen alakuva: zweipoliger Elekromagnet –kaksinapaisen kentän kaksi kenttämagneettia Oikea alakuva: zum Reglerschalter – lataussäätimelle, Erregerwicklung – kenttäkäämi , nker – ankkuri

Tasavirtalaturin käyttöönotto sen jälkeen, kun se ollut kokonaan purettuna tai ollut muuten pitkään täysin käyttämättömänä, ei aina onnistu toivotusti. Laturin kenttänapojen magneettisuus ei säily mahdottoman pitkiä aikoja tai se voi olla käyttämättömyyden takia kadonnut kokonaan.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää