Koneklassikot

Koneviestin arkistosta KV 26/1959: Jättiläismäiset pyörätraktorit markkinoille Amerikassa

Suurtilat Amerikan vehnänviljelyalueilla ovat käyttäneet isojen työkoneiden vetäjinä telaketjutraktoreita. Näillä on kuitenkin pyörätraktoreihin verrattuna monia epäkohtia. Ne ovat kalliita ostaa ja korjata, eivät oikein ”suhtaudu” pölyisiin työolosuhteisiin pellolla, ja ovat monissa töissä kömpelöitä ja tehottomampia kuin pyörätraktorit. Äskettäin on markkinoille tullut kaksikin suurta pyörätraktoria, joissa on riittävästi voimaa ja vetotehoa suurenkin tilan tarpeita varten.
Valmistaja
Etu- ja takapyörät ovat eri alustoilla 4-pyörävetoisessa John Deere ”8010” traktorissa. Tämän johdosta on traktori keskeltä niveltyvä ja kääntösäde on lähes yhtä pieni kuin tavallisissa traktoreissakin eli 5,3 m.

Kuvan esittämä John Deere painaa n. 10 tonnia. Se on varustettu hydraulisilla nostolaitteilla, joihin voidaan kytkeä mm. 8x16” John Deere -aura. Moottori on General Motorsin 2-tahti-diesel, 218 hv kierrosluvulla 2100 r/min. Traktori on 4-pyörävetoinen kummankin pyöräparin ollessa omalla alustallaan, mitkä on kytketty niveltyvästi yhteen. Kääntösäde on 5,3 m. Hydraulinen ohjauksen tehostin ja ilmajarrut kuuluvat vakiovarusteisiin. Polttoainetta sopii säiliöön 15 tunnin ajoa varten. Hydraulilaitteilla voidaan työkoneen noston ja laskun lisäksi myös säätää työsyvyyttä ja asentoa. Työkoneiden kiinnitys ja irrotus käy nopeasti ja helposti erikoisten pikaliittimien avulla. Traktorin leveys on 2,4 m eli Amerikassa sallittu leveys tiellä ajoa varten.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää