Koneklassikot
Ford-Ferguson 9N

Ford-Ferguson 9N oli aikansa merkittävin traktoriuutuus – kahden traktorivalmistajan yhteistyö päättyi kuitenkin riitaisasti

Traktorit olivat kehittyneet toiseen maailmansotaan mennessä jo melko luotettaviksi ja aiempiin verrattuna huomattavasti helpommin hallittaviksi. Hiljattain yleistyneiden kumipyörien myötä ajomukavuus parani ja käyttö monipuolistui, mutta vetovoiman takaamiseksi painoa piti löytyä tietty määrä, eivätkä hinattavat työkoneet olleet ahtaammissa paikoissa kovin käteviä. Traktorihistoriassa käännettiin kokonaan uusi sivu, kun Harry Ferguson sai Henry Fordin innostumaan painonsiirtojärjestelmällä varustetusta hydraulisesta nostolaitteesta. Kevyt Ford-Ferguson 9N pystyi samaan kuin tuplasti painavammat traktorit.
Kimmo Kotta
Harry Fergusonin ja Henry Fordin kuuluisa suusanallinen "kättäpäälle"-sopimus tehtiin 8.11.1938. Jälkikäteen on kerrottu, että varsinainen neuvottelu käytiin sisätiloissa, mutta kuvauksia varten tilanne lavastettiin ulos Ferguson A -traktorin vierelle. Pöydällä näkyy vieterivetoinen pienoismalli, jolla Ferguson esitteli Fordille painonsiirtojärjestelmän etuja.

Pohjois-Irlannin Growell´issa vuonna 1884 syntynyt Henry George Ferguson, kutsumanimeltään Harry, oli 40 peltohehtaarin tilaa viljelleiden James ja Mary Fergusonin 11-henkisen lapsikatraan neljänneksi vanhin. Maatalous raskaine hevos- ja käsitöineen ei Harrya kiinnostanut, mutta isoveli Joen Belfastiin perustama korjaamo sitäkin enemmän. Teknistä lahjakkuutta riitti siinä määrin, että Fergusonin rakentama Irlannin ensimmäinen lentokone valmistui v.1909, Wrightin veljekset olivat tehneet lyhyen ensilentonsa vain 6 vuotta aiemmin.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää