Koneklassikot

Sota-aikaan Suomessa kehiteltiin puukaasulla toimivia ajoneuvoja – kiitetty ja kirottu puukaasu

Suomi siirtyi reilut 80 vuotta sitten pitkään kestäneeseen korvikepolttoaineiden aikaan. Kun nestemäisiä polttoaineita sai rajoitetusti, eikä lopulta ollenkaan, alkoivat 1920-luvulla tehdyt puukaasukokeilut taas kiinnostaa. Suomessa oli tuolloin noin 6000 traktoria, joista 2/3 varustettiin "häkäpytyllä". Sen käyttö ja ylläpito oli hyvin työlästä, mutta pyörien piti pyöriä kriisiaikanakin.
Valmistaja
Sota-aikaan saksalaiset valmistajat varustivat traktoreita puukaasulaitteistolla jo tuotantolinjalla. Kehitin ja suodattimet pyrittiin sijoittamaan huomaamattomasti konepeltien alle. Fahr HG 25:n (holtzgas = puukaasu) moottori oli 2-sylinterinen 4-litran Deutz, teholtaan 25 hv. Täysi 75 kilon pilkepanos riitti enintään 5 tunniksi. Puukaasu-Fahr painoi 2,5 tonnia.

Englantilainen Thomas Hugh Parker ajoi puukaasuautolla jo v.1901. Ajoneuvokäyttöön tarkoitettujen puukaasuttimien merkittävin kehittäjä oli ranskalainen Georges Imbert, jonka mukaan nimetty kaasutintyyppi valmistui 1920-luvun puolivälissä.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää