Koneklassikot
Wagner Scoopmobile

Nykyaikaisen pyöräkuormaimen äiti Wagner Scoopmobile

Scoopmobile -pyöräkuormain on nykyihmisille mitä todennäköisimmin täysin tuntematon. Monet tämän päivän koneet ovat kuitenkin paljosta velkaa alkuaikojen Scoopmobile-pyöräkuormaimille. Eräät oleelliset nykyisin kuormauskoneissa käytetyt tekniset ratkaisut ovat peräisin varhaisista Scoopmobileista, esimerkiksi runko-ohjaus.
Jussi Laukkanen
Kolmipyöräinen Model H oli Scoopmobilen menestynein malli. Koneen omapaino on 4 600–4 800 kg. Moottori on Chryslerin valmistama suora 6-sylinterinen bensiinimoottori. Aluksi koneissa oli nestekytkin, mutta jo 1950-luvun alussa saataville tuli momentinmuunnin. Viimeinen kolmipyöräinen Scoopmobile valmistettiin vuonna 1989. Suomessa tänne 1950-luvulla tuotuja kolmipyöräisiä koneita on vielä jäljellä pari kappaletta.

Kolmipyöräinen Model H oli Scoopmobilen menestynein malli. Koneen omapaino on 4 600–4 800 kg. Moottori on Chryslerin valmistama suora 6-sylinterinen bensiinimoottori. Aluksi koneissa oli nestekytkin, mutta jo 1950-luvun alussa saataville tuli momentinmuunnin. Viimeinen kolmipyöräinen Scoopmobile valmistettiin vuonna 1989. Suomessa tänne 1950-luvulla tuotuja kolmipyöräisiä koneita on vielä jäljellä pari kappaletta.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää