Koneklassikot
FMG Lokomo

FMG Lokomo 910 -kuormatraktori on todellinen klassikko

Metsäkoneiden parissa puhutaan usein ”klassisista konemalleista”. Usein glamour on syntynyt merkkiuskollisissa piireissä, mutta tämän jutun FMG 910 -koneen kohdalla klassikon status on muodostunut jopa merkkifanaattisten kannattajien raja-aitoja rikkoen. ”Ysisataakymppi” oli koostettu varmoiksi todetuista komponenteista: moottorina oli Perkinsin turbonelonen, vaihteistona legendan tason saanut Clark 18 000 -sarjalainen. Etuakseliksi oli valittu ZF:n komponenttiakseli järeillä napavälityksillä ja telinä koeteltu Lokomon oma tuote.
Tommi Hakala
Alkunsa Lokomo 909 turbona saanut FMG 910 on ollut yksi metsäkonealan todellisista klassikkomalleista, jonka perusideaa jalostettiin aina vuoteen 2010 asti (JD 1010D). FMG 910 on monelle nykyiselle metsäkonekuljettajalle tuttu – jos ei työn kautta, niin ainakin metsäkonekoulun kourajumppakentältä.

Monelle konemallille arvostuksen merkki on hintataso käytettyjen markkinoilla. Siinä yksi kovavetoisimmista metsäkoneista on FMG 910 – käytettyjen koneiden hinta liikkuu edelleen 15 000–25 000 euron tasolla, vaikka vanhimmat yksilöt ovat jo yli 30-vuotiaita! Se kertoo, kuinka arvostettu FMG 910 on.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää