Koneklassikot
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa Rotaped

Pikakiinnitteinen Rotaped-tela

Ennen nelivetoja ja leveitä vyörenkaita tehtiin monenlaisia keksintöjä traktoreiden maasto- ja veto-ominaisuuksien parantamiseksi. Joillakin puolitelavarustuksilla päästiin lähelle oikeiden telatraktoreiden tasoa, mutta työlään vaihdoksen jälkeen monipuoliseen työhön tarkoitetusta pyörätraktorista tuli erikoiskone, joka soveltui vain muutamiin toimiin. Rotaped-tela teki pyörätraktorista telatraktorin veroisen menijän vähällä vaivalla.
Kimmo Kotta
Lontoolaisen Otto Singerin v.1941 kehittämä Rotaped-tela kävi suoraan takapyörän paikalle. Vetorattaan ote kotelomallisen telan hammastuksiin varmistettiin rullaketjuilla. Koska ketju ei tehnyt kokonaista lenkkiä, vaan liikkui lyhyen matkaa edestakaisin rissapyörissä, voitiin liittimiin lisätä pitkät kiristimet. Telapari painoi reilut 1 200 kiloa ja maksoi lähes saman verran kuin uusi rautapyöräinen Fordson N -traktori.

Rautapyöräisellä traktorilla päästiin parhaimmillaan lähes 100 %:n pitoon. Hiekkamaassa toimi paremmin koko pyörän levyinen vino, L-raudasta muotoiltu hakku, savikolla saatiin paras pito piikkipyörällä. Kumpikaan vaihtoehto ei kuitenkaan soveltunut nopeaan tieajoon, eikä löysään maahan. Puoli- tai täysteloilla saatiin pitoa ja kantavuutta moninkertaisesti pyörään verrattuna, mutta nekään eivät soveltuneet tieajoon, ja telojen vaihtaminen pyörien tilalle oli useimmiten lopullista, etenkin jos kyseessä olivat teräksiset "pillari"-tyylin telat. Muutokseen meni helposti kokonainen päivä, jos se oli ylipäätään mahdollista. Englannissa esiteltiin 1940-luvun alussa telakeksintö, jonka asentaminen oli yhtä helppoa kuin pyörän vaihtaminen.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää