Koneklassikot

Scania V8 -moottori täytti 50 vuotta – Kuinka kuningas sai kruununsa

Scania-Vabis oli hivuttanut moottoreidensa tehoja ylöspäin koko 1960-luvun alkupuolen – kuten olivat tehneet myös sen kilpailijat Volvo ja Mercedes-Benz. Tuon ajan tekniikalla olivat kuutosmoottoreiden rajat tulossa vastaan, jos tehoa haluttaisiin saada 100 hv lisää. Ratkaisuna oli kahden sylinterin lisääminen.
Valmistaja
Raskaisiin vetotehtäviin tarkoitettua LT145- mallia valmistettiin vuosien 1975–1976 välillä. Kun Scania siirtyi 0-sarjasta 1-sarjaan, LT145:n seuraajaksi tuli LT146. Yhteensä näitä malleja valmistui vain hieman yli 400 kappaletta vuoteen 1980 mennessä.

1960-luvun alussa Scania-Vabiksen (vuodesta 1968 lähtien Scania) 8- ja 11-litraiset rivikuutoset ylsivät 250 hevosvoiman tehoon, mikä riitti hyvin sen ajan kaukoliikenteen tarpeisiin. Kuorma-autojen kokonaispainoa oli kuitenkin nostettu useaan otteeseen Ruotsissa ja monissa muissa Euroopan maissa. Oletettavaa oli, ettei tämä kehitys pysähtyisi.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää