Koneklassikot

Lukijoiden lähettämää postia: Koneviestin matka Tanskaan 1960-luvulla

Lukijamme Arto Hukka lähetti kirjeen, jossa hänen kertoi löytäneensä isänsä arkistosta kuvia Koneviestin järjestämästä Tanskan matkasta myynnin asiamiehille 1960-luvulla. Ohessa Arton lähettämä kirje ja matkakuvat.
Arto Hukka

Hei!

Kaivelin tuossa joutessani isäukon arkistoja ja nämä kuvat sattuivat sieltä silmään.

Koneviestin matka Tanskaan maatalousnäyttelyyn on ollut 1960-luvun alkupuolella. Muistelen että vuosi olisi ollut 1963 tai 1964. Muistan vaan sen kun sain tuliaiseksi legoja.

Se oli ollut palkintomatka parhaiten myynneille asiamiehille. Isäukko toimi aikoinaan monta vuotta Koneviestin asiamiehenä ja siitä muistona myös kunniakirja.

Samat on näyttäneet olleen kohteet matkalla ainakin osittain silloin kuin on nykyisinkin.

Kyllä tuo markkinointi on silloin aikoinaan perustunut pitkälti ihan suoriin asiakaskontakteihin, on ollut face to face -markkinointia ja myyntiä aidoimmillaan. Ei ole ollut somea silloin apuna eikä myöskään haittana. Toki tietoa on myös haluttu ja tarvittu koneista paljon silloin, koska monelle esim. traktori ja puimuri ovat olleet uusi tuttavuus.

Koneviesti on ollut kautta aikojen arvostettu lehti esim. koeajoraportteineen ja vertailuineen, eli tuote on ollut kunnossa heti alusta lähtien. Sekä myöskin kansainvälisyytensä ansiosta esim. raportit kansainvälisistä näyttelyistä ja tehdasvierailuista ovat olleet ovi Eurooppaan monelle lukijalle ja ainutkertainen mahdollisuus tutustua tuolloin niihin.

Myöskin koneiden tuntemus ja omakohtaiset kokemukset ovat varmaan auttaneet myös lehden myyntityössä, harvalla on ollut tuolloin yli kymmenen vuoden kokemusta esim. traktorihommista tai kokemusta puimureista. Pitää tietää mistä puhuu ja mitä puhuu.

Eli lyhyesti sanottuna ei tuo silloinen myynti ja markkinointi poikkea juuri ollenkaan nykyisestä tai paremminkin, jos nykyisin haluaa menestyä, vaaditaan/tarvitaan, että tehdään asiat yhtä hyvin ja antaumuksella kuin 1960-luvulla.

Ei nämä perusasiat muutu ajan myötä kovin paljoa.

- Tuote pitää olla kunnossa ja uskottava

- Myyjän pitää tuntea tuote, asiakkaat ja ala.

- Aktiivinen ja pitkäjänteinen (ei kuitenkaan liian aggressiivinen) myyntityö tuo parhaan tuloksen.

- Organisaatio ja myyjä pitää olla luotettava.

- Myyjän / tekijän pitää olla innostunut ja nauttia työstään, eli motivaation pitää olla kunnossa niin itsensäkin kuin työnantajankin puolelta.

Parhain terveisin Arto Hukka

Lue lisää