Kolumnit

Jopa lietevaunu tarvitsee ennakkohuoltoa

Kerroin kyläkulman vanhalle isännälle tutustuneeni lietevaunun ennakkohuoltoon. Hänpä ei moista huoltoa ymmärtänyt lainkaan. Käsitys oli, että lietevaunu on yksinkertainen lietepytty ja huolloksi riittää, että renkaisiin pannaan ilmaa.

Mutta nykyaikainen lietevaunu onkin aivan muuta: on hydrauliikalla toimiva pumppukuormaaja ja kääntyvä teliakseli. Lietteen määrän säätö hoidetaan ohjaamon näytöltä. Kun kuskin kaasujalka painuu syvempään, automatiikka lisää lietteen määrää, ja näin hehtaarin lietemäärä saadaan pysymään vakiona. Hintaa vaunulla on reilusti yli 100 000 euroa.

Kun tähän vielä lisätään se, että ennakkohuollon tekijä tuli huoltoauton kanssa Tanskasta, ihmettelemistä riitti.

Tanskalaisen Göma-nimisen yrityksen huoltokierros Suomessa toteutettiin niin, että suomalainen yhteyshenkilö soitti ennestään tuntemilleen Samson-lietevaunun omistajille ja tarjosi ennakkohuoltoa. Vastaavanlaisia kierroksia on Suomessa tehty jo monena vuonna, ja asiakkaat tunsivat asian. He kertoivat asentajalle mitä huollettavaa ja korjattavaa heidän vaunuissaan on. Huoltomies varasi sitten osat autoonsa, ja toki auton hyllyissä oli paljon muitakin kuluvia osia.

Yhdyshenkilö suunnitteli kierroksen ja ennen kevään käyttökautta asentaja kävi parillakymmenellä tilalla ja teki huoltoja 30 vaunuun. Huoltokustannukset määriteltiin niin, että koko kierroksen kulut laskettiin yhteen ja jaettiin kullakin tilalla tehtyjen työtuntien mukaan. Tuntihinta ei ole halpa, mutta tapaamani viljelijä perusteli hyvin haluaan teettää ennakkohuolto tanskalaisella. Kun asentaja on juuri tämän lietevaunumerkin huoltotöitä tehnyt parikymmentä vuotta, hän tekee työt kaksi tai kolme kertaa nopeammin kuin huoltoyrittäjä, joka on tottunut korjaamaan vain traktoria tai leikkuupuimuria. Lisäksi alan ammattilainen löytää aina sellaisiakin korjausta kaipaavia kohtia, joita isäntä itse ei ole vielä edes havainnut. Huoltaminen ajoissa on halvempaa kuin korjaaminen sen jälkeen, kun vaurio on jo tullut.

Tanskalaisen asentajan kiinnostus lähteä huoltokierrokselle Suomeen perustuu siihen, että hän on samalla myyntimies. Göma nimittäin peruskunnostaa ja myy käytettyjä lietevaunuja. Ja mistäpä niitä osoitteita paremmin saa, kuin kiertämällä asiakkaiden luona ja näyttämällä, että yrityksessä osataan lietevaunun korjaaminen.

Tehtaalle vaihdossa tulleille vaunulle on erilaisia kunnostusvaihtoehtoja. Perusteellisimmassa kunnostuksessa vaunu pannaan Tanskan korjaamolla atomeiksi. Osat hiekkapuhalletaan ja maalataan samalla tavalla kuin uudetkin vaunut ja sen jälkeen se kasataan uusilla laakereilla ja puslilla kokoon. Vaunu on sen jälkeen lähes uutta vastaava, mutta hinta on noin 60 % uuden hinnasta. Toki Gömalla on tarjolla myös kevyempiä ja halvempia kunnostusvaihtoehtoja.

Tanskassa valtaosa vastaavanlaisen vaunun omistavista tiloista tilaa ennakkohuollon. Yrityksellä on 8 huoltoautoa kiertämässä maata. Jos tästä esimerkistä on jotakin opittavaa, niin ainakin se, että huoltotunnin hintaa ei pidä tuijottaa, vaan katsoa mitä alaan hyvin vihkiytynyt asentaja saa tunnissa aikaan.

Kirjoittaja on ollut Koneviestin kolumnisti jo vuodesta 1985 lähtien