Kolumnit

Lisää ilmastoystävällisiä kaasuautoja

Biokaasusta on odotettu meille maatalouden lisäansiomahdollisuutta, ja esimerkkinä on käytetty Saksaa, jossa laitoksia on käytössä 9 400 kpl. Mutta kaasubuumia ei ole tullut.

Ero Saksaan on se, että siellä on maksettu biokaasulaitoksen tuottamasta sähköstä 20 snt/kWh, jopa enemmän. Meillä sähköstä maksetaan markkinahinta eli muutama sentti. Tosin Saksassakin huomattiin, että syöttötariffi on ollut liian korkea, ja tariffia laskettiin 14 sentin tuntumaan. Poliittisilla päätöksillä voi olla dramaattiset vaikutukset. Siinä meni monta biokaasulaitosten rakentajayritystä konkurssiin, kun uusien rakentaminen loppui kuin seinään.

Yleinen kuvitelma on se, että biokaasun syötteenä on oltava lantaa ja laitoksen on oltava sidoksissa kotieläintalouteen – mutta näin ei ole. Biokaasua syntyy myös kasvimassasta, esimerkiksi nurmisadosta. Luin juuri taulukkoa, josta ilmeni, että kuutiosta nurmisäilörehua saa kuusi kertaa enemmän biokaasua kuin kuutiosta sikalietettä.

Periaatteessa biokaasua saa myös oljesta. Ongelma on vain se, että selluloosasoluja ympäröi ligniini, jota biokaasureaktorin bakteerikanta ei pysty hajottamaan. Jos joku keksii, miten ligniinin hajottaminen onnistuu ilman että sillä on vaikutusta reaktorin bakteereihin, oljesta saa halvan syötemateriaalin.

Miten biokaasua pystyy hyödyntämään niin, että siitä saa rahaakin? Laitoksen rakentaminen on nimittäin kallis projekti. Keski-Euroopassa kaasu pannaan käyttämään moottoria, joka pyörittää sähkögeneraattoria. Biokaasussa puolet on metaania, jonka polttaminen on samalla ilmastoteko. Metaanin ilmastoa lämmittävä vaikutus on 25 kertaa suurempi kuin hiilidioksidin vaikutus.

Kun kaasumoottorilla jauhetaan sähköä, biokaasun energiasta puolet on moottorin tuottamaa lämpöä. Biokaasulaitoksen saaminen kannattavaksi edellyttää, että tämä lämpö saadaan myytyä tai käytettyä omassa taloudessa korvaamaan ostopolttoaineita.

Laitosten sähköntuotantoa puolustetaan sillä, että tällä tavalla saadaan sähköntuotanto hajautettua, ei olla riippuvaisia muutamasta isosta voimalaitoksesta.

Toinen tapa hyödyntää biokaasua on tehdä siitä liikennepolttoainetta. Silloin ei synny lämmönmyyntitarvetta. Liikennekaasu vaatii vain paremmat puhdistuslaitteet.

Kaasuautojen määrä on kasvussa, ja sitä auttaa halvempi polttoainekustannus. Lähipiirissäni olevan kaasuauton polttoainekustannuksen on arvioitu olevan reilun kolmanneksen pienempi kuin vastaavan bensa-auton kustannus.

Autojen lisääntymistä rajoittaa se, että tankkausasemia on harvakseltaan. Jos kaasu loppuu kesken matkan, autolla ei toki jää pulaan. Automatiikka kääntää polttoaineen oton bensatankin puolelle.

Tankkausasemilla on usein saatavana rinnakkain sekä maakaasua että biokaasua, joista biokaasu on hiukan kalliimpaa, mutta toki ilmastoystävällisempää.

Kaasuautoilun lisääntyminen on pitkälti poliittisten päätösten varassa, eli riippuu siitä, miten maakaasua ja biokaasua liikennekäytössä verotetaan. Jos kaasu koetaan edullisemmaksi polttoaineeksi, kyllä kaasuautoilu lisääntyy ja silloin tulee myös lisää tankkausasemia.

Tavallisen bensa-auton voi muuttaa kaasuautoksi muutamalla tuhannella eurolla, joista muutoskuluista valtio maksaa tuhat euroa.

Lue lisää