Huolto ja Työkalut

Dieselmoottorin eristäminen – akkuhuppuja, avaruuslakanoita ja kovaa pakkasta

Moni on saanut havaita, ettei auto- ja työkonemoottorien sähkölämmittimien tehossa ole riittävästi potkua kovalla pakkasella. Kyllähän koneen käyntiin saa, mutta lämmityskäytössä on rikkojaisten maku. Voisiko osien vakavia vikaantumisia ja toimintahäiriöitä estää eristämällä kriittisiä osia yön ajaksi?

Pakkasen aiheuttamien, pahojenkin vikojen lista on ikävä ja pitkä. Kaikenlaisten pumppujen ja tehostimien kumi- ja muoviosien vauriot syntyvät usein pakkasesta. Dieselmoottorissa perinteisen jakajaruiskutuspumpun akselistefan hajoaminen estää tehokkaasti koko koneen käytön. Myös nykymoottoreissa yleiset kumiset jakopään hammashihnat ja niiden vapaapyörät ja kiristimet herättävät jo ajatuksenakin kauhua, kun lämpötila laskee. Myös hiilirenkaalla "tribologisesti" toteutettu tavallinen moottorin vesipumppu sietää huonosti pakkasia.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää