Huolto ja Työkalut
Kaivinkoneen puomin korjaus

Kaivinkoneen kaivupuomin korjaus — väsymismurtuman korjaushitsaus

Kaivinkoneen puomit saavat osakseen melko tavalla taivutusta koneen työskentelyn aikana. Jos puomiin ilmaantuu murtuma, mikään puolinainen korjaus ei tule kyseeseen. On pyrittävä saavuttamaan vähintään alkuperäisen osan vahvuus – mieluummin hieman enemmän.
Jan-Anders Lindfors
Ensimmäiset Kobelco SK235 SRLC -kaivinkoneet valmistuivat vuoden 2003 aikana. Alkuvaiheessa koneiden kaivupuomit tehtiin päästä päähän 9 mm:n levystä, kuten tässä kuvan kaivinkoneessakin. Melko pian valmistaja muutti rakennetta siten, että puomin alaosa alettiin valmistaa paksummasta levystä. Ratkaisu on nykyisin hyvin yleinen tämän kokoluokan koneissa. Tässä tapauksessa vahvistus tuli tehdyksi jälkikäteen samalla kun puomiin syntynyt vaurio oli joka tapauksessa pakko korjata.

Kaivinkoneet kuluvat käyttöikänsä aikana – se on väistämätöntä. Niissä on runsaasti liikkuvia osia, joista monet ovat suorassa kosketuksessa maan kanssa, mikä moninkertaistaa kulumisnopeuden. Lisäksi työskentelyn aikana koneen runkoon, alavaunuun ja puomiin syntyy voimia, jotka pahimmassa tapauksessa voivat johtaa joidenkin osien ylikuormittumiseen.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta? Kaikkien 29.8.2019 mennessä käyttäjätunnuksensa aktivoineiden kesken arvotaan sähköpyörä (arvo noin 2 500 €). Lisätietoja: www.viestilehdet.fi/arvonta
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi