Huolto ja Työkalut
Tela-ajon vika

Kuinka kaivinkoneen tela-ajon vika paikallistetaan? — Miksi kone kaartaa?

Harmittavan usein kaivinkoneen teloista toinen on voimaltaan heikompi ja kone pyrkii kaartamaan, vaikka tarkoitus olisi ajaa viivasuoraan. Miten vian syy kannattaa paikallistaa, kun mahdollisia vikapaikkoja on useita? Seuraavassa tarkastellaan ajo-ongelman selvittämistä lähinnä pienissä kaivinkoneissa.
Jussi Laukkanen
Hyundai suostui kulkemaan suoraan vain rajoittamalla oikean puolen telan pyörimistä. Jos molemmat ajovivut työnsivät yhtä pitkälle eteenpäin, lähti kone välittömästi kaartamaan jyrkästi vasemmalle.

Tavallisesti kaivinkoneen toisen telan voiman heikkenemiseen havahdutaan siinä vaiheessa, kun nouseminen ylämäkeen ei enää tahdo onnistua. Huonompi tela on silloin jo menettänyt suurimman osan voimastaan. Siihen asti kuljettaja on pystynyt kompensoimaan heikomman telan pienempää vetovoimaa rajoittamalla vastakkaisen puolen telan nopeutta.

Syy ajo-ongelmaan voi olla hyvin monessa kohtaa konetta: vika voi johtua hydraulipumpun kulumisesta, telamoottorin kulumisesta, pyörivän läpiviennin viasta, suuntaventtiilin viasta, venttiilin ohjausmekanismin viasta ja näiden lisäksi vielä monesta muustakin komponenttiviasta.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Liittyvät artikkelit