Huolto ja Työkalut

Dieselsuuttimien vaihto mekaanisessa ruiskutusjärjestelmässä - Suutinremontti

Perinteisen dieselmoottorin ruiskutussuuttimien vaihtaminen on työ, joka onnistuu tavanomaisilla koneiden huoltoon käytettävillä työvälineillä. Työ ei ole vaikea, mutta siinä on tarpeen noudattaa muutamaa ohjetta. Näistä yksi on ylitse muiden.
Perkinsin 100-sarja on päästönormiaikaa edeltänyt moottorimalli. Sitä on valmistettu 2- 3- ja 4-sylinterisenä. Se on alkujaan lähtöisin Shibauralta, joka käyttää tästä moottoriperheestä tyyppitunnusta N844 (kaksi- ja kolmisylinteriset ovat -42 ja -43). Myöhemmin 100-sarjan pohjalta alettiin valmistaa päästörajoitettuja moottorimalleja, jotka nimettiin 400-sarjaksi, josta on olemassa vastaavat mallit myös Caterpillarin nimellä (esim. Caterpillar C2.2). Perkins 100-sarjalaisia on myyty jopa Volvo Pentan nimen alla (esim. MD2030).

Tyypillisiä suuttimien huonosta kunnosta kertovia oireita voivat olla huonontunut käynnistyvyys, sinertävä ja kitkerä savutus tyhjäkäynnillä, naputtava ääni keskikierroksilla tai ylipäätään karkea käyntiääni.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Kaikkien 31.12.2019 mennessä kirjautuneiden kesken arvotaan kymmenen Lukijan idea -kirjaa (arvo 15 €).
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit