Huolto ja Työkalut
Huolla & korjaa

Miksi kone ei käynnisty - Moottorin käynnistinlaitteiden vianetsintä, osa 1

Moottorin käynnistyminen on pääasiassa kiinni polttoaineensyöttöjärjestelmän ja sähköisen käynnistysjärjestelmän toiminnasta. Tässä tarkastelemme sähköistä puolta. Päämääränä on selvittää yleismittarin avulla ovatko startti, akku sekä niiden välillä virtaa kuljettavat kaapelit kunnossa.
Käynnistyksen aikana esiintyvien jännitteiden mittaaminen paljastaa nopeasti monet käynnistinvirtapiirin vioista. Kaikkein ensimmäiseksi mittasimme akun napajännitteen. Se oli starttauksen aikana 9,39 volttia. Sen jälkeen jatkettiin mittaamalla jännitteet virtapiirin eri kohdissa. Kuvassa näkyvällä mittauksella saadaan tietää tuleeko akun plus-kaapelia pitkin riittävä jännite starttimoottorille asti. Punainen mittajohdin on asetettu startin solenoidin ylempään napaan ja musta mittajohdin on tässä tapauksessa kiinnitetty lukkopihdeillä startin kiinnityspulttiin. Yleismittari näyttää nyt vain 6,33 volttia. Se on aivan liian alhainen arvo ja kertoo suuresta jännitehäviöstä ja vastuksesta jossain akun ja startin solenoidin välillä. Tällä kertaa suurimmaksi syypääksi paljastui löystynyt akun kenkä.

Startin laiska toiminta on ensimmäinen oire siitä, että käynnistyslaitteissa on jotain vialla. Ensimmäiseksi yleensä epäillään akkua, eikä syyttä. Kaikkein tavallisimmin syy on juuri akussa.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää