Huolto ja Työkalut

Apukaukovalojen asennus CAN-väyläohjattuun autoon - Lisää valoa pimeään

Suomessa pimeää piisaa. Vakioratkaisu auton valojen parantamiseksi on ollut lisäkaukovalojen käyttö. Ennen sellaisten asennus oli kohtuullisen helppoa. Nykyisin autoissa yleistynyt CAN-väylään perustuva sähköjärjestelmä on kuitenkin monimutkaistanut toteutusta, järjestelmään ei ole helppo liittää ulkopuolisia laitteita.
Synkässä suomalaisessa syyssäässä kaikki valo on tarpeen. Lisäkaukovalot parantavat liikenneturvallisuutta – ne lisäävät näkymäaluetta ja antavat kuljettajalle lisää reaktioaikaa. Koneviesti kokeili, millainen projekti on asentaa apukaukovalot nykyaikaiseen CAN-väyläohjattuun autoon.

CAN-väylien tulon myötä on autoihin ja työkoneisiin tullut erilaisia automaattisia vianhakujärjestelmiä. Ne tarkkailevat eri järjestelmien toimintaa ja hälyttävät, jos johonkin laitteeseen tulee vikaa. Valojen polttimoiden toiminta on yksi seurattavista asioista. Järjestelmä päättelee sähkölaitteiden aiheuttaman kuormituksen perusteella, onko polttimoita palanut, tai pahimmillaan johdin/liitin vaurioitunut ja aiheuttanut oikosulun. Sinänsä mainiossa järjestelmässä on se ongelma, että erilaisten apulaitteiden, kuten lisävalojen ja etenkin perävaunujen valojärjestelmien kuormitus saattaa aiheuttaa aiheettomia hälytyksiä.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi