Huolto ja Työkalut

Tehokkaat perävaunujarrut säästävät traktoria – näin asennettiin perävaunuun paineilmajarrut hydraulijarrujen tilalle

Projektivaunussamme oli alun perin hydrauliset perävaunujarrut. Niiden rinnalle haluttiin paineilmatoimiset jarrut, koska ilmajarrut yleistyvät Suomessa myytävissä traktoreissa.
Uolevi Oristo
Traktoreita käytetään entistä enemmän kuljetusajoissa ja suuremmilla nopeuksilla, minkä vuoksi jarrujen merkitys kasvaa. Hyvät perävaunujarrut säästävät myös traktorin voimansiirtoa. Suomessakin on tapahtunut monta portaattomien vaihteistojen rikkoontumisia siksi, että tiukassa paikassa pysähtyminen jää perävaunun puutteellisten jarrujen vuoksi traktorin jarrujen ja voimansiirron varaan.

Perävaunujen jarrut ovat monissa maissa olleet jo 1960-luvulta lähtien pakolliset yli 3,5 tonnia painavissa perävaunuissa ja hinattavissa työkoneissa. Suomessa traktorin perävaunujen jarrut alkoivat yleistyä vasta 1980- ja 90-lukujen vaihteessa, kun jarrumääräyksiä muutettiin traktoreiden nopeuksien kasvaessa. Meillä käytettiin pääasiassa hydrauliikalla toimivia jarruja, mutta uuden traktoridirektiivin myötä paineilmajarrut alkavat yleistyä. Paineilmajarrujen etuna on myös komponenttien hinta, joka on kuorma-autojen suurten sarjojen vuoksi edullisempi kuin hydraulisten jarrujen osalta.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää