Huolto ja Työkalut

Powershift-vaihteiston kytkimien vikaantuminen vaatii nopeita toimenpiteitä – toimi näin vian iskiessä

Ajonopeutta pitäisi nostaa, mutta kaasun lisääminen saa aikaan vain kierrosten nousun. Tuntuu kuin voimansiirto olisi menettänyt otteensa. Mitä laatikossa oikein tapahtuu?
Jussi Laukkanen
Allisonin valmistamat kuorma-autovaihteistot ovat tyypillisiä planettapyörästövaihteistoja. Niissä vaihdot tapahtuvat täysin automaattisesti perustuen ajoneuvon nopeuteen ja moottorin kuormitukseen. Vanhemmissa versioissa vaihtoja ohjattiin puhtaasti hydraulisella koneistolla, uudemmissa sähköhydraulisella koneistolla, joka on yhteydessä ajoneuvon ECU:un.

Kun moottorin kierrokset kasvavat, mutta ajonopeus pysyy ennallaan eikä eteenpäin vievä voima kasva, on syynä kytkimen luistaminen. Jos koneessa tai ajoneuvossa olisi momentinmuuninvaiheisto tai hydrostaatti, kierrosten nousuun kuuluisi eteenpäin liikuttavan momentin kasvaminen eli käytännössä välityssuhde kasvaisi ja niin asian kuuluisi ollakin.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää