Huolto ja Työkalut

Näin toimii jarrullisen perävaunun vetopää

Jarrullisten perävaunujen työntöjarrujen toimintatapa askarruttaa monia. Asiassa ei kuitenkaan ole mitään mystiikkaa, vaan perävaunun vetopäässä on yksinkertainen mekaaninen rakenne, joka muuttaa jarrutuksessa vetopäähän kohdistuvan työnnön perävaunun pyörien jarruvoimaksi.
Vetopään toiminnan tarkistamiseen voi kotiverstaalla käyttää apuna myös kuormaliinaa.

Usein jarrullisen perävaunun katsastus tyssää huomautukseen siitä, että perävaunun jarruteho on riittämätön, tai vetopää painuu liian syvälle. Jotta näihin asioihin voisi puuttua, on syytä tuntea vetopään toimintaa hieman tarkemmin.

Työntöjarrun toimintatapa selviää oheisesta kaaviokuvasta. Vaikka valmistajia on useita, toimintaperiaate on yleensä hyvin samanlainen.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää