Huolto ja Työkalut
Momentinmuunnin

Momentinmuuntimen rikkoontumisen voi havaita ennakolta – tarkkaile näitä kuutta oiretta

Momentinmuunnin on voimansiirron nöyrä palvelija, joka kestää yleensä yhtä kauan kuin kone – eikä tarvitse huoltoa eikä hoivaa. Joskus sekin voi vikaantua, ja silloin asiaan on parasta reagoida mahdollisimman nopeasti.
Jussi Laukkanen
Tämä on kurottajan vaihteiston momentinmuunnin, josta on ensimmäiseksi särkynyt staattorin vapaakytkin. Sen seurauksena vapaakytkimessä olevat parikymmentä teräsrullaa ovat lähteneet vaeltamaan muuntimen pyörien siivikoissa. Tässä muuntimessa sekä pumppupyörän että turbiinipyörän siivet ovat taivutettu pellistä. Staattori on alumiinivalua ja se on menettänyt materiaalistaan noin kolmanneksen. Syntynyt metallijauho päätyi koneen hydrauliikkaan aiheuttaen sinne lukuisia vaurioita.

Momentinmuunnin toimii normaalisti täysin äänettömästi ja eleettömästi, eikä sen toimintaan tule kiinnitettyä huomiota silloin kun kaikki on kunnossa. Valitettavasti momentinmuunnin ei myöskään vikaantuessaan anna kovin helposti havaittavia merkkejä, ennen kuin on liian myöhäistä ja liikkuminen loppuu.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää