Huolto ja Työkalut
Työkaluvinkit Ulosvetäjä

Ulosvetäjiä tarvitaan verstaassa erikokoisia ja -mallisia – yhdellä ulosvetäjällä ei pärjää korjaustöissä

Ulosvetäjää tarvitaan suhteellisen harvoin, mutta silloin, kun tarvetta on, ilman niitä korjaustyö ei pääse jatkumaan.
Jussi Laukkanen
Tyypillinen tilanne, jossa tarvitaan ulosvetäjää: vetoakselin irrotus pyöränlaakerista. Ulosvetäjän hydraulisesti tehostettua puristinta kiristetään pelkällä käden voimalla – muuta ei tarvita.

Ulosvetäjät kuuluvat niihin työkaluihin, jotka tavanomaisessa verstaassa ehtivät kerätä pölyä pitkän aikaa, ennen kuin niitä taas seuraavan kerran tarvitaan. Mutta silloin, kun niitä tarvitaan, ne ovat lähes korvaamattomia.

Autojen ja koneiden voimansiirtoa tai akseleita ei tavallisesti voi purkaa menestyksellisesti ilman jonkin tyyppistä ulosvetäjää. Siksi ulosvetäjän ostaminen tulee korjaustöitä tekevälle eteen – halusi tai ei. Kun kysymys on harvoin käyttöön otettavasta työkalusta, voi olla järkevää valita mahdollisimman monikäyttöinen tuote.

Koneiden ja autojen voimansiirtoon liittyvien osien purkamista varten on saatavissa ulosvetotyökalusarjoja. Niihin kuuluvista osista voi koota kulloiseenkin tarpeeseen sopivan työkalun. Monipuolisimmat sopivat sekä ulko- että sisäpuoliseen tartuntaan.

Hydraulinen voiman kertoja

Tyypillinen laadukas ulosvetotyökalusarja maksaa tavallisesti vähintään 300 euroa. Kalliimman pään sarjoissa käytetään tavallisesti jonkin tyyppistä hydraulisylinteriä tehostamassa irrotusvoimaa.

Yleisesti käytetään hydraulista voimankertojaa, jolla käsin kierrettävän pienemmän ruuvin tuottama voima muutetaan suuremman halkaisijan omaavan männän avulla moninkertaiseksi puristusvoimaksi. Jatkuvaan ammattikäyttöön tarkoitetuissa sarjoissa voima tuotetaan pumpattavan hydraulitunkin avulla.

Ammattitason sarjoja myydään muun muassa suurimpien laakerivalmistajien tuotemerkeillä. Sarjoja voi myös täydentää ostamalla niihin jälkikäteen erityyppisiä kynsiä tai jatkokappaleita.

Hyvät perusmallit

Jos kokonainen sarja tuntuu liian kalliilta sijoitukselta, voi hyvä vaihtoehto olla kaksijalkainen ”Kukko-malli”, jossa jalat voi kääntää ympäri ja samalla ulosvetäjällä voi tarttua kohteeseen sisä- tai ulkopuolelta. Tämä kyseinen malli on alun perin saksalaisen valmistajan, Kukon, patentoima ulosvetäjä, josta on aikojen kuluessa tullut monien valmistajien kopioima esikuva.

Tunnetun valmistajan perusmallitkaan eivät ole kovin halpoja. Käytäntö on myös osoittanut, että tavallisesti näitä perusmallisia ulosvetäjiä pitäisi olla kahta tai kolmea kokoluokkaa.

Suurimman ulosvetäjän pitäisi mielellään olla niin suurikokoinen, että se riittää työkoneiden isompien laakereiden irrottamiseen. Suurin avautuma ulkopuolisessa otteessa olisi hyvä olla luokkaa 250 mm.

Aito Kukko maksaa tässä kokoluokassa noin 400 euroa, mutta puolellakin summalla selviää, jos ei valitse merkkituotetta.

Erikoistarkoituksiin suunnitellut mallit

Monissa tilanteissa yleismalliset ulosvetäjät ovat epäkäytännöllisiä tai ne eivät tule lainkaan kysymykseen. Tavallisin erikoisulosvetäjä korjaamokäytössä lienee pallonivelien ulosvetäjä.

Nämä ohjausnivelien irrottamiseen tarkoitetut ulosvetäjät on usein tehty kahdesta vipukappaleesta, jotka ovat nivelöity toisiinsa läheltä keskikohtaa. Alempi vipu toimii nostavana haarukkana kun ylempi painaa pallonivelen tappia alas.

Osa valmistajista on lisännyt keskiniveleen kierteellä varustetun tapin, jolloin ulosvetäjän leukojen väliä voi säätää. Kaikesta huolimatta pallonivelen ulosvetäjiä voi käyttää vain suhteellisen samankokoisiin niveliin. Henkilö-, paketti- ja kuorma-autoja varten tarvitaan kaikkiin omansa.

Erikoistapauksena laakerit

Kuulalaakereiden irrottaminen edellyttää usein erikoismallista ulosvetäjää. Sellaisessa tapauksessa, että laakeri on ulkokehän kautta kiinni jonkin koneen osan kuten akseliputken sisällä eikä sitä pääse puristamaan takaapäin ulos, on laakerista saatava ote vetosuunnasta.

Laakerin keskireiän ollessa niin pieni, että pienenkään kaksi- tai kolmijalkaisen ulosvetäjän jalat eivät mahdu sen kautta tarttumaan laakerin taakse, on käytettävä tähän tarkoitukseen suunniteltuja kartiomaisesti leviäviä ulosvetäjiä.

Kartiolevittimen ongelmana on, että se soveltuu vain halkaisijaltaan lähes samankokoisen keskireiän omaaviin laakereihin. Vaihtoehtoisesti on saatavina kuulien väleistä tarttuvia erikoiskynsiä.

Mitä kannattaa varoa

Ulosvetäjän kiristäminen saa aikaan joskus suuria jännityksiä, jotka voivat osan lopulta irrotessa singota sekä irrotettavan esineen että työkalut kohti asentajaa, joten päätään ei kannata jättää tulilinjalle. Myös käsien vahingoittumisen vaara on lähellä, mikäli ulosveto tapahtuu epäsymmetrisesti ja työkalu pääsee yllättäen nurjahtamaan sivulle.

Älä siis koskaan

aseta ulosvetäjää niin, että se on vähänkään vinossa ulosvedettävään osaan nähden

aseta ulosvetäjää sillä tavoin epäsymmetrisesti, että yhdelle jalalle tulee muita suurempi kuorma

aloita kiristämistä, jos jalkojen kynnet eivät ole täysin pohjassa asti

ole itse ulosvedettävän osan irtoamissuunnassa

ylitä ulosvetäjän suurinta nimellisaukeamaa

käytä kiristämiseen jatkovartta tai pulttikonetta

Ulosvetäjien käyttöön liittyviä ohjeita löytyy ulosvetäjien valmistajien nettisivuilta. Esimerkiksi hakusanoilla Kukko Puller Guide löytyy lisätietoja ja ohjeita siitä, minkä tyyppisiä ulosvetäjiä voi käyttää eri kohteissa.

Lue lisää