Huolto ja Työkalut

Itsetehty 8x8-metsätraktori on erinomainen istutustaimien kuljetuksessa

Oulaisissa asuva Hannu Koski ei löytänyt riittävän maastokykyistä ja kestävää ajoneuvoa taimien kuljetukseen. Kun Koskella on luontainen taipumus keksintöjen tekemiseen ja taidot haastavimpienkin rakennusprojektien toteuttamiseen, kypsyi ajatuksissa suunnitelma omatekoisesta ja mahdollisimman maastokelpoisesta kuormatraktorista. Yhden talven rakentelun tuloksena syntyi kevyt kahdeksanpyörävetoinen ajokone.
Mikael Sammatti
Jokapyörävetoisen koneen parhaita ominaisuuksia ovat hyvä maastokyky ja mahdollisuus viedä suuri määrä taimia kerralla kohteeseen. Kyytiin mahtuu 72 taimilaatikkoa.

Autopeltiseppänä uransa tehnyt Hannu Koski tarjoaa eläkepäivien ratoksi taimienkuljetuspalvelua omatekoisella kuormatraktorillaan. Pääasiakkaina ovat metsänhoitoyhdistykset ja metsäalan yritykset. Kuljetussesonki on kiivaimmillaan keväisin ja syksyisin, jolloin pääosa istutuksista tehdään. Vuodessa maastoon siirtyy noin 1,5 miljoonaa tainta.

Taimienkuljetuskone on Kosken kokonaan itse tekemä. Kone on ollut nyt käytössä jo 9 vuotta, joten kokemusta laitteesta on jo reilusti. Runko, telit ja ohjaamo ovat kaikki itsetehtyjä ja vieläpä todella siististi.

Tekniikka on mielenkiintoinen. Nelisylinterinen bensiinimoottori (kuutiotilavuus n. litra) on 2002- vuosimallin Toyota Yaris -henkilöautosta. Polttoaineen ruiskutus pitää huolen pienestä kulutuksesta ja varmasta käynnistyvyydestä. Myös noin 70 hevosvoiman teho riittää mainiosti kevyeen kuormatraktoriin. Kulutuskin on bensiinikäyttöisyydestä huolimatta maltillinen, vain noin 1,5 litraa tunnissa.

5-vaihteisen vaihteiston on luovuttanut myös samainen Yaris. Vaihteiston jatkona on Peuralan konepajan tekemä alennusvaihteisto ja jakolaatikko. Jakolaatikolta lähtevät kardaanit akseleille, jotka on lainattu Volvo 240 -henkilöautosta. Tasauspyörästöt ovat avoimia, sillä tarvetta lukoille ei ole ollut.

Veto avoketjuilla

Volvon vetoakseleiden päihin on kiinnitetty ketjupyörät, joilta voima siirtyy tuuman avoketjuilla telien kummallekin pyörälle. Pyörien navat on kiinnitetty epäkeskoliitoksella telipalkkiin, mikä mahdollistaa ketjujen kiristämisen epäkeskeisyyttä säätämällä. Avoketjuveto on yksinkertainen toteuttaa ja telin rakenteesta on myös helpompi tehdä riittävän vahva, kun kotelorakenteita ei tarvitse suunnitella.

Avoketjut ovat osoittautuneet toimivaksi ja riittävän luotettavaksi voimasiirtoratkaisuksi. Ajossa on aina mukana muutama ketjunjatko, jolloin harvinaisen haverin sattuessa katkennut ketju saadaan heti kuntoon. Matka jatkuu kuulemma vartin sisällä ketjun katkeamisesta. Tavallinen rullaketju on edullista, joten Koski vaihtaa ketjut uusiin vuoden välein. Näin esimerkiksi hammaspyörät eivät kulu niin äkkiä. Hammaspyörät ovatkin peräti alkuperäiset.

Siisti ja tilava ohjaamo on tehty soveltaen osia eri ajoneuvoista. Esimerkiksi ohjaamon kaarevat lasit löytyivät Casen traktorista ja katto on lyhennetty Ivecon kuorma-autosta. Kumityynyjen varaan kiinnitetyssä ohjaamossa on myös lämmityslaite, apumiehen istuin ja tarvittavat mittarit.

Varusteet myös puunajoon

Koneen kuormatilaan mahtuu 72 laatikkoa taimia, jolloin palstalle saa parhaimmillaan jopa 10 hehtaarin taimet kerta-ajolla. Taimilaatikoiden kuljetuskehikon lisäksi kuormatilaan on tehtynä myös pankot ja kuormaaja sekä soralava maanajoon, mutta niiden käyttö on jäänyt vähemmälle.

Koski kehuu koneensa maasto-ominaisuuksia. Sellaisistakin ojista päästään yli, joista jalkamies ei enää hyppää yli. Koski on rakentanut aiemmin pari mönkijää mekaanisesti vetävällä perävaunulla, mutta nekään eivät yllä pahoissa paikoissa liikkumiskyvyltään samalle tasolle tämän ajokoneen kanssa. Myös kestävyys on toista luokkaa, sillä mönkijöiden runko ja voimansiirto on yleensä antautunut raskaassa työkäytössä.

Tehdasvalmisteiset pienajokoneet kärsivät Kosken mukaan pienistä pyöristä ja lyhyestä telivälistä, joka hankaloittaa ojien ylityksiä. Tehdasvalmisteiset ajokit ovat usein myös varsin kapeita, jolloin riski kaatumisesta on suurempi. Omatekoisessa koneessa nämä ongelmat on voinut välttää.