Huolto ja Työkalut
Sampo 2045

Korokelaitojen rakentaminen Sampo 2045 -leikkuupuimuriin – Viljasäiliön korotus toi kuution lisätilaa Sampo 2045 -puimuriin

Leikkuupuimurin viljasäiliön tilavuus tuntuu joskus loppuvan harmillisesti kesken. Korokelaidat ovat ratkaisu tähän. Ne on usein mahdollista rakentaa jälkikäteen sellaiseenkin puimurimalliin, johon niitä alkujaan ei ole ollut saatavana.
Sampo 2045 viljasäiliön korotuksen jälkeen. Säiliön korotuksella ei ollut vaikutusta puimurin kokonaiskorkeuteen, sillä moottorin ilmanpuhdistin on edelleen puimurin korkein kohta.

Minulle käy tehdasvalmisteisten koneiden kanssa hyvin usein niin, että joudun tekemään niihin muutoksia saadakseni niistä mieleisiäni. Tästä hyvä esimerkki on aikaisemmin omistamani vuoden 1994 Sampo 2045 -leikkuupuimuri.

Joka syksy sadonkorjuun jälkeen tein siihen aina jonkin parannuksen. Harmi vaan, että meni lopulta 12 vuotta ennen kuin sain puimurista mieleiseni…

Merkittävänä ongelmana tässä mallissa oli sen viljasäiliön liian pieni tilavuus. Alkuperäiseen säiliöön mahtui ainoastaan 3,3 m3 (koneen teknisten tietojen mukaan), mikä toisin sanoen tarkoittaa tarkalleen 1 m3 työleveyden yhtä metriä kohden.

Tästä seuraa tietysti hankaluuksia, jos puitavana on pitkä lohko, ja tyhjennys tapahtuu aina saran päässä. Tämän vaikeuden voisi välttää, jos puintityössä olisi mukana useampi ihminen ja peltolohkon molemmissa päissä pystyisi pitämään kärryä tyhjennystä varten. Hoidan kuitenkin sekä puinnin että viljan kuljettamisen pääasiassa yksin, joten puimurin rakennetta oli muutettava.

Säiliön pienuudesta johtuvan ongelman olen ratkaissut aikaisemmin joko jakamalla peltolohkon useampaan osaan tai leikkaamalla vain ¾ leikkuupöydän leveydellä, jolloin olen voinut ajaa lohkon päästä päähän. Molemmat tavat ovat toimineet käytännössä, mutta ensimmäinen on aika tehoton. Toinen on tehokkaampi, mutta siinä on myös huonoja puolia – leikkuuterän terävyyden täytyy ainakin olla kunnossa, sillä vauhtia pitää olla, jotta puimurille riittää puitavaa.

Niinpä päädyin tekemään Sampon viljasäiliöön 30 cm korotuksen. Sen avulla säiliön tilavuutta pystyi kasvattamaan yhdellä kuutiolla eli 4,3 m3:iin, mikä tarkoittaa 1,3 m3 työleveyden metriä kohden. Vaikka korotuksen rakentaminen otti aikansa, ei voi sanoa, että se olisi ollut kovin vaativa työ.

Sampo ennen viljasäiliöön tekemääni muutostyötä.

Tärkeää huomioida

Kun säiliön korotusta alkaa pohtia, on pari asiaa, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen kuin muutoksia alkaa toteuttaa. Ensinnäkin: vakiomalliset vaseliinilla voideltavat pyörännavat edessä saattavat rikkoontua kasvaneen painon vuoksi. Tämän on huomattu olevan ongelma tässä puimurimallissa. Onneksi on saatavana kestävämpiä öljyvoideltuja napoja. Ne tosin ovat melko kalliita.

Täyden säiliön kanssa olisi muistettava joka tapauksessa ajaa hieman rauhallisemmin. Ja mikäli pelto on kosteana, olisi varmaan viisainta jättää säiliö silloin vajaaksi. Pahin tilanne on tietysti silloin, kun puitavana on vehnää, joka painaa eniten.

Säiliön korotusten kerrotaan myös aiheuttaneen tyhjennysruuvin ketjuvetolaitteen vaurioitumisia. Näitä on sattunut, kun säiliötä on alettu tyhjentää ja edellisen tankillisen tyhjennyksessä on ruuvi jostain syystä pysäytetty, vaikka se vielä on ollut täynnä jyviä. Tämäkin ongelma on esiintynyt lähinnä vehnän kanssa.

Kolmas mahdollinen ongelmapaikka on täyttöruuvin vetokoneistossa. Tämän ongelman tuntevat kaikki Sampo 2045/2050 -puimureiden omistajat, joten sen teknisistä yksityiskohdista ei liene tarpeen kertoa enempää.

Täyttöruuvin voi olettaa joutuvan tekemään aikaisempaa enemmän työtä, sillä 30 cm korkeamman säiliön täyttäminen viljalla luukkuun asti vaatii koneistolta jonkin verran enemmän voimaa. En kuitenkaan voi uskoa, että kiilahihna joutuisi liian kovalle rasitukselle, sillä onhan koneisto aikaisemmin pystynyt tuuppaamaan viljan välityksellä kantta ylös (kuivissa olosuhteissa), kun olen yrittänyt puida saran loppuun saakka.

Täyttöruuvin kulmavaihde on alun perin vain suuremmilla säiliöillä varustetuissa malleissa. Itse olen varautunut vaihtamaan hihnavedon tilalle kulmavaihteen, kun hihna seuraavan kerran hajoaa. Tämän muutoksen tekisin joka tapauksessa, vaikka en olisi säiliötä korottanutkaan – sen verran monta kallista hihnaa on mennyt ja niin paljon harmia siitä on minullekin aiheutunut.

Jan-Anders Lindfors
Ohjaamon lämmityslaitteen vesiletkuja varten tehty putki. Pitkänomainen avattava luukku helpottaa puhdistamista.

Korotus ei vaadi kalliita hankintoja

Korotuksen päätin tehdä säilyttämällä alkuperäisen säiliön yläosan sellaisenaan ja liittämällä korotuspalan sen alle. Teetin tutulla peltisepällä 1,5 mm:n pellistä valmiiksi kantattuja 30 cm korkeita aihioita. Nostin ne ylös puimurin päälle ja sovitin paikoilleen, porasin reiät, ruuvasin kiinni ja lopuksi heftasin yhteen kulmista.

Tämän jälkeen nostin koko korotusosan alas, jotta sain tehtyä lopulliset hitsaukset ja täydennettyä reikien poraukset. Lopuksi maalasin valmiin työn.

Hytin lämmityslaitteen vesiletkut olivat tähän asti menneet säiliön yläpuolella olleen suojakourun alla. Letkuja varten rakensin nyt säiliön ylälaitaan putken samaan tapaan kuin asia on järjestetty isommissa Sampo-puimureissa. Varustin putken luukulla, jotta voin helposti tyhjentää putken sinne menevistä ruumenista. Luukun saranat kiinnitin putkeen hitsaamalla.

Monissa puimureissa viljasäiliön täyttymistä seurataan vain ja ainoastaan sinne asennettujen antureiden varassa, eikä kuskin paikalta ole mitään mahdollisuutta nähdä tilannetta säiliössä. Itse pidän enemmän siitä, että säiliötä voi tarkkailla omin silmin.

Sampon säiliöön on ollut vaikea nähdä kahden ikkunan läpi, vaikka säiliössä olisi valaisin. Vielä vaikeammaksi tilanne menee, kun ruumenia pääsee ikkunoiden väliin.

Ikkunoiden välin pitäisi olla täysin tiivis, mitä se ei kuitenkaan ole. Tehtaan alkuperäinen tiivisteillä varustettu kotelo ei käytännössä pysty pitämään akanoita poissa edes yhtä minuuttia!

Tämän vuoksi aloin yhä enemmän pohtia parempaa ratkaisua: voisin jättää säiliön korokkeesta ikkunan kokonaan pois ja hitsata sen paikalle tiivisteillä varustetun ulokkeen, joka ulottuu hytin ikkunaa vasten. Näin jäisi yksi roskaantuva ikkunaruutu välistä pois, joten näkymän pitäisi selkiintyä.

Säiliön alkuperäisen ikkunan voin jättää säiliön yläosaan, joka siirtyy siis 30 cm korkeammalle. Sitä kautta tulee lisää valoa säiliön sisälle, mikä entisestään parantaa mahdollisuuksia nähdä sisälle.

Rakensin myös kunnollisen kaiteen ja askelmat, koska kiipeäminen puimurin päälle oli tähän saakka ollut aika tukalaa, eikä koneen päällä ollut oikeastaan mitään, mihin olisi voinut tarttua, jos olisi sattunut menettämään tasapainonsa.

Tämän tyyppinen korotus ei vaadi kalliita materiaaleja ja työmäärää voi pitää kohtuullisena. Hyvänä asiana voi pitää myös sitä, että säiliön korotuksella ei ollut vaikutusta puimurin kokonaiskorkeuteen.

Korotukseen käytetyt materiaalit:

• Pari neliömetriä 1,5 mm peltiä

• Kulmarautaa ja pieni määrä 2 mm peltiä sekä tiivistelistat ikkunalaatikkoa varten

• Pari metriä pyöreää putkea säiliön yläpään lisäjäykistykseksi

• Pidempi putki ja vaijeri säiliön kansiluukun ja tyhjennyslaitteen turvakytkimen väliin

• 70 mm huonekaluputkea ja saranat lämmityslaitteen letkujen läpivientiin

• Pohjamaalia ja epoksimaalia, 2 litraa kumpaakin

• Ruuveja, muttereita, aluslevyjä, hitsausmateriaalit

• Kaideputkea, pieni määräterästä askelmiin, mustaa maalia

Kuvalliset työvaiheet korokelaitojen rakentamisesta

Oheisessa kuvakarusellissa on vaihe vaiheelta selitetty, miten korokelaidat on rakennettu.