Huolto ja Työkalut

Ajoleikkuri huollon huomaan

Pekka Säilä
Useimmissa ajoleikkureissa vaihteisto on suljettu järjestelmä, ja niihin kuuluvien öljyjen vaihto edellyttää riittävää tietotaitoa.

Ei käynnisty – Ei kulje – Ei leikkaa

Siinä yleisimmät syyt, miksi etenkin yksityiskäytössä olevat ajoleikkurit päätyvät heti ajokauden aluksi pienkonehuoltoon. Jos oma aika ei riitä, voi koneen huollon toki jättää alan ammattilaisille – ja ammattilaisen apua tarvitaan, kun kyse on vaativimmista korjauksista. Vaikka perushuolloista selviää ohjekirjaa tutkimalla helposti, ovat useat moottoriin ja voimansiirtoon liittyvät korjaukset ja huollot sen tyyppisiä, että tietämystä ja työkaluja pitää olla kohtalaisen runsaasti. Esimerkiksi pyörälaakereiden rasvaus vaatii hieman enemmän osien irrottelua, vaikka onnistuukin ohjekirjaa tutkimalla.

Sähköisten osien kanssa tulee ajoleikkureiden peruskäytössä harvemmin isompia ongelmia. Yleisimpiä kimurantimpia ongelmakohtia tällä saralla ovat käynnistyksen solenoidit, starttimoottorin toimimattomuus ja sähköiset rajakytkimet. Näissä ongelmissa kannattaa kääntyä pienkonehuollon puoleen, ellei sähkövikojen vianhaku ole ennestään tuttua puuhaa.

Ammattimaisille konehuolloille riittää kuitenkin töitä leikkureiden perushuoltojenkin saralla. Pienkoneiden parissa toimivan huoltomiehen mukaan tietämys teknisistä perusasioista on kaupungistumisen myötä selvästi heikentynyt – onpa bensatankista löytynyt huollon yhteydessä jopa lamppuöljyä.

Huoltoyrityksen palvelut ovat tarpeen erityisesti nelivetoisen voimansiirron huolloissa. Nelivetoiset ajoleikkurit ovat yleistyneet myös yksityiskäytössä. Moni käyttääkin niitä ruohonleikkuun ohella puutarhan yleiskoneina. Nelivetoisissa ajoleikkureissa etu- ja takapään pyörimisnopeuden tarkistaminen on yksi tyypillinen konehuollon tehtävä.

Lue lisää