Huolto ja Työkalut
Huolla & korjaa

Ajoleikkurin keväthuolto säästää myöhemmiltä murheilta — ajettava ruohonleikkuri kuntoon alkukesän nurmille

Ajoleikkurin talviunilta herättelyyn kuuluu toiminnan ja turvallisuuden kannalta oleellisten kohteiden tarkastaminen. Se ei vaadi kohtuuttomasti aikaa – ainakaan siinä tapauksessa, että edelliskesän jäljiltä kaikki tarpeellinen tuli tehdyksi. Tässä artikkelissa kerrottujen tarkastusten avulla voi välttää ylimääräisiä remontteja myöhemmin kesällä.
Pekka Säilä
Huoltopukilla on kevätlaitumelle pääsyä odottamassa Husqvarna Rider. Kuva on Woodsman Oy:n pienkonekorjaamolta Espoosta. Tätä artikkelia varten olemme haastatelleet yrityksen asiantuntijaa.

Ruohonleikkurin onnistuneen keväisen käyttöönoton tärkein edellytys on, että eräät oleelliset toimet tuli tehdyksi syksyllä, koneen jäädessä talvisäilöön. Toivokaamme siis, että koneen pesu viime kesän jäljiltä on tehty huolella – etenkin leikkuupöydän osalta. Myös alkylaattibensiinin käyttö polttoaineena parantaa leikkurin käynnistyvyyttä keväällä.

Toivottavasti myös akun varauksen täydentämisestä tuli huolehdittua talven aikana vähintään pariin otteeseen. Jos edellä mainitut asiat ovat kunnossa, käyttöön ottamisen pitäisi keväällä sujua helposti.

Kaikkein ensimmäiseksi – siis ennen koneen ensimmäistä käynnistystä – on katsottava läpi seuraavat asiat: akku – varaus ja kunto, renkaat – ilmanpaine ja kunto, moottorin öljymäärä, hydrostaatin öljymäärä, voimansiirtohihnojen kunto, ohjauksen kunto ja muut turvallisuuteen vaikuttavat toiminnot. Nämä asiat tarkastamalla voi pienentää riskiä, että ajoon lähdettäessä jokin kallis komponentti hajoaisi esim. öljyn puutteen takia.

Akku ja renkaat

Akun osalta tärkeintä on, että varausta on tarpeeksi. Muutoin huolloksi riittää napojen hapettumien poisto ja suojarasvan levittäminen navoille ja kenkiin.

Renkaiden ilmanpaineet on muistettava tarkistaa. Vaikka asia tuntuu yksinkertaiselta itsestäänselvyydeltä, sen merkitys on suurempi kuin äkkiseltään tulisi ajatelleeksi.

Perusasia on, että ilmanpaineiden tulee olla saman akselin pyörissä samalla tasolla. Takarenkaiden paineet ovat usein alhaisemmat kuin edessä. Rengaspaineiden kanssa pitää olla tarkkana, sillä asiaan vaikuttaa sekä renkaan koko että koneen paino, ja vaihtelua on paljon.

Esimerkiksi vaikka Stiga Park 220 -leikkurin ohjekirjassa suositellaan kaikkiin pyöriin 1 bar painetta, kun rengaskoko on 160/50-8. Sen sijan isompiin Stiga Park -malleihin, joissa rengaskoko on 15x5.50-8” tai 16x7.50-8” suositellaan eteen 0,6 bar ja taakse 0,4 bar ilmanpaineen ehdottoman maksimin ollessa 0,8 bar.

Suurinta ohjekirjan antamaa rengaspainetta ei pidä ylittää. Seurauksena on huonompi etenemiskyky, koska pitoalue jää liian pieneksi sekä tavallisesti myös huonompi renkaan urien puhdistuminen, koska renkaan kulutuspinta ei elä tarpeeksi.

Moottorit ovat vähään tyytyväisiä

Nykyaikaiset ajoleikkureiden moottorit ovat toimintavarmoja. Kun moottoriöljyn ja suodattimien vaihdosta huolehtii oikeaan aikaan, on moottorin perushuolto hyvällä mallilla.

Huoltovälit ovat eri moottorivalmistajilla hieman toisistaan poikkeavia. Suurin osa käytössä olevista ajoleikkureista liikkuu Briggs & Strattonin moottorilla. Silloin öljynvaihtoväliksi on todennäköisesti ilmoitettu 12 kuukautta tai 50 tuntia. Jos moottorina on vastaavan kokoluokan Honda, vaihtoväli voi silloin olla esimerkiksi 6 kuukautta tai 100 tuntia.

Ilmanpuhdistin vaatii tiheämpää huoltoa: useissa B & S -malleissa pesu on tehtävä 25 tunnin välein, jos käytössä on vaahtomuovinen esisuodatin. Paperinen pääsuodatin vaihdetaan 100 tunnin välein. Hondan esisuodatin pitää pestä vähintään 50 tunnin (tai 3 kk) välein ja pääsuodatin menee vaihtoon 200 tunnin (tai 12 kk) välein.

Mikäli asiaan ei tullut kiinnitettyä syksyllä huomiota, on nyt paikallaan tarkastaa moottorin jäähdytysripojen puhtaus. Puhdistus edellyttää yleensä moottorilohkon ympärillä olevien osien irrottamista.

Siksi sitä ei pitäisi tehdä vedellä. Kapea harja ja paineilma ovat turvallisimmat apuvälineet.

Onko hydrostaatissa öljyä?

Hydrostaattinen vaihteisto on kutakuinkin tunteeton normaalille käytölle. Sen sijaan öljyn vajaus tuhoaa hydrostaatin nopeasti. Ajoleikkureiden voimansiirtojen öljymäärät ovat hyvin vähäisiä. Pienemmissä 2-vetoisissa ajoleikkureissa hyvin yleinen Tuff Torq K46 pitää sisällään vain 1,9 litraa SAE 20W-50 öljyä.

Nelivetoisista leikkureista voisi ottaa esimerkiksi Stiga Parkit, joissa vaihteiston öljytilavuus malliversiosta riippuen on 3,5 litrasta 4,2 litraan (vaihteistona Tuff Torq KTM10).

Öljynvaihtoväli näissä on 200 tuntia. Öljylaadun tulee nykyisin olla synteettinen 5W-50.

Jos vähäisestäkin öljyvuodosta on merkkejä, asia kannattaa hoitaa kuntoon tai vaihteisto saattaa vaurioitua pahoin. Öljyn vaihto hydrostaattiin on siinä määrin monivaiheinen työ, että siihen ei pidä ryhtyä ilman asianmukaista tietotaitoa.

Leikkuulaitteen tarkastaminen

Leikkuuterien kunto on tehokkaan työn edellytys. Teroittaminen täytyy tehdä tarvittaessa. Mikäli terät ovat osuneet kiviin, on arvioitava terän mahdollista epätasapainoisuutta. Täristävä terä kuluttaa laakereita ja pidemmän päälle saattaa rakenteisiin tulla väsymismurtumia.

Jos on irrottamassa kaksiteräisten leikkuulaitteiden teriä, on oltava tarkkana. Vastakkaisiin suuntiin pyörivät terät ovat toistensa peilikuvia eikä niitä pidä sekoittaa keskenään!

Leikkuulaitteen voimansiirtohihnan tarkastaminen on vielä yksi tärkeä toimenpide. Hihnaa ei pidä käyttää viimeiseen asti ja odottaa sen katkeamista. Kulunut kiilahihna voi luistaa käytön aikana, mikä tärvelee hihnapyörät.

Hihnan kunnon arvioiminen

Hihnan leveän selkämyksen täytyy olla eheä. Mikäli pitkittäissuuntaiset kudoslangat ovat selkämyksen reunoissa osin irtonaisina, on hihna kulunut sivuilta.

Sivupintojen kiillottuminen kertoo puolestaan luistamisesta. Hihna on joko ollut liian löysällä, kuormitus on ollut liian suuri tai hihna pohja kantaa hihnapyörän uraan.

Hihnaa on taivutettava molempiin suuntiin varovasti ja katsottava tuleeko taivutuksessa esiin halkeamia. Niitä tulee kumimateriaalin vanhentuessa, hihnan kuumentuessa tai kumia haurastuttavien aineiden johdosta.

Hihnan ikä lyhenee merkittävästi, jos siihen pääsee öljyä. Siksi huoltojen yhteydessä pitää välttää öljyn karkaamista vääriin paikkoihin.

Mikäli mahdollista, olisi kiilahihnaa ohjaavien pienten hihnapyörien laakereiden kunto selvitettävä löysäämällä hihna ja kokeilemalla laakereiden kunto rullia pyöräyttämällä.

Vain vähän öljyttävää

Varsinaisia voitelukohteita ei pienissä ajoleikkureissa liiemmälti ole. Tärkeää on huomioida runko-ohjattujen koneiden keskinivelen voitelutarve. Samoin ohjaukseen liittyvän rullaketjun öljyämisestä on huolehdittava vähintään kolmasti vuoden aikana. Hallintalaitteiden vaijereiden päihin tipautetaan samalla kertaa pari tippaa moottoriöljyä.

Ohjausakselin ja poljinakselien nailonholkeilla varustettuihin laakereihin laitetaan voitelurasvaa.

Voitelu on tärkeää tehdä pari kertaa vuodessa, vaikka tunteja kertyisi vain muutama. Voiteluaine pyrkii haihtumaan ja valumaan pois jopa koneen seisoessa. Voitelu on myös asia, joka tehdään aina ennen talvisäilytystä, koska voiteluaine ehkäisee säilytyksen aikana ruostumista.

Lopuksi ennen ajoon lähtöä on vielä tarkistettava ja kokeiltava ohjauslaitteen, jarrujen, työlaitteen voimanoton kytkimen sekä moottorin pysäyttimen toiminta.

Kuvat: Jussi Laukkanen, Pekka Säilä, valmistaja

Lue lisää