Huolto ja Työkalut
Kokeilu Langattomat takavalot

Langattomalla led-valosarjalla saa helposti ja varmasti takavalot perävaunuihin ja työkoneisiin — turvaa tieajoon

Perävaunujen ja työkoneiden valolaitteet toimivat usein huonosti – jos lainkaan. Pikakiinnitteiset ja radiosignaalilla ohjatut langattomat takavalot ovat näppärä ratkaisu syystä tai toisesta pimentyneiden takavalojen ongelmaan.
Tommi Hakala
Harvemmin tiellä siirrettävissä perävaunuissa ja työkoneissa takavalojen toimivuus on usein epämääräistä, tai valojen toteuttaminen on rakenteellisesti haastavaa. Langattomat takavalot ratkaisevat ongelman näppärällä tavalla.

Satunnaisesti käytettävien perävaunujen ja työkoneiden sähköliitäntöjen hapettuminen ja johdotusten vauriot havaitaan yleensä vasta kun päivät pimenevät ja valoille olisi tarvetta. Sähkövikojen korjaus keskellä kiireistä syksyä kiristää aikatauluja ja tuottaa turhaa stressiä koneiden kuljettajille.

Usein valolaitteiden viat juontavatkin juurensa vähäiseen käyttöön tai hankaliin käyttöolosuhteisiin. Etenkin traktorin ja perävaunun välinen kaapeli on altis iskuille, myös perävaunun rungon alla kulkevat kaapelit vaurioituvat helposti oksien iskuista, varsinkin metsäperävaunuissa. Lisäksi metsäperävaunuissa kaapelin pitää kulkea nivelaisan läpi, mikä entisestään lisää vaurioitumisen riskiä.

Usein toimimattomat valot korjataan johdollisella magneettikiinnitteisellä takavalosarjalla, mutta niitäkin käytettäessä johtojen asettelu ja kiinnitys vaunun tai työkoneen runkorakenteeseen ottaa oman aikansa.

Lantmännen Agro tarjoaa edellä mainittujen ongelmien ratkaisuksi langattomia takavaloja. Koneviesti kokeili niiden toimivuutta vuodenvaihteen pimeinä päivinä.

Nopea valoremontti

Langattomille takavaloille on yllättävän paljon tarvetta. Niillä on helppo korvata esim. harvoin käytettävän traktorin tai henkilöauton perävaunun käyttökelvottomiksi hapettuneet alkuperäisvalot. Monissa vanhemmissa traktorityökoneissa ei ole uutenakaan ollut valoja, vaikka ne peittävät traktorin omat taka- ja suuntavalot täysin.

Myös veteen ajettavien venetrailereiden kohdalla irrotettavat valaisimet tarjoavat kastumattoman ja toimintavarman ratkaisun. Valaisimien suojaustasoksi ilmoitetaan IP65, eli ne sietävät roiskevettä ja ovat siinäkin mielessä tavallisia takavaloja paremmin suojatut kosteudelta.

Yksi erittäin tarpeellinen käyttökohde langattomille takavaloille on metsäkoneiden takavalosarjojen korvaaminen. Metsäkoneiden takavaloina käytetään yleisesti koneen runkoon kiinnitettävää valopalkkia, joka kytketään johdolla ja tavanomaisella 7-napaisella perävaunupistokkeella koneen sähköjärjestelmään. Langattomat takavalot sopivat oikein hyvin myös tähän käyttöön.

Täydellinen paketti

Valaisinsarja toimitetaan tukevassa muovisalkussa. Valaisinten lisäksi sarjaan kuuluu 7-napaiseen perävaunupistorasiaan sopiva lähetin, sen antenni ja vara-antenni. Kun antenni on kiinnitetty lähettimeen, ei kokonaisuus sovi omalle paikalleen salkkuun ilman pientä muutostyötä.

Latauslaite ja valosarja liitetään toisiinsa USB-liitimellä. Latauksen voi siten suorittaa mukana seuraavan verkkovirtamuuntajan lisäksi myös traktorin tai auton tupakansytyttimeen asennettavan USB-muuntimen avulla – tai vaikka kännykän varavirtalähteen avulla.

Johdottomuus poistaa ongelmia

Langattomien takavalojen valmistaminen on tullut mahdolliseksi led-valaisintekniikan myötä. Valojen virrankulutus on niin pieni, että tarvittavien akkujen koko on kohtuullinen – kokeillun valosarjan akut (3,7 V/2 000 mA) on saatu mahtumaan itse valaisimien sisään, eikä minkäänlaista ulkopuolista johdotusta tarvita. Valaisimet vastaavat kooltaan kuorma-autokäyttöön suunniteltuja valaisimia. Magneettijalusta on kiinnitetty valaisimeen pienen korokekappaleen avulla, mikä tekee valaisimen kiinnittämisestä helppoa, sillä valaisimesta saa tukevan otteen. Korotus on hyvä myös siksi, että virtakytkimeen pääsee helposti käsiksi, eikä valaisinta tarvitse irrottaa virran kytkemisen ajaksi.

Valaisimissa on takavalojen lisäksi jarruvalot ja vilkut. Valotehoa on yllättävän reilusti, rekisterikilven valot toimivat lähes peruutusvalojen korvikkeena ja vilkkujen toiminnan näkee traktorin ohjaamoon asti. Koska led-valaisimet eivät lämpene, talviolosuhteissa on syytä ajoittain tarkistaa valaisinten näkyvyys.

Valaisimen tasainen pääty on varustettu myös rekisterikilven valoilla, joten valaisimet sopivat käytettäväksi myös henkilöauton perävaunuissa. Valaisimissa on myös akun varaustilan näyttö: punainen pikkuvalo kertoo latauksen tarpeen ja vihreät akun olevan täynnä. Lataustilanteessa valot vilkkuvat latauksen etenemisen myötä.

Nopeat asentaa ja ottaa käyttöön

Valaisimien käyttö aloitetaan asentamalla lähetin perävaunupistokkeeseen ja kytkemällä vetokoneen valot päälle. Tämän jälkeen paritetaan valaisimet lähettimen kanssa pitämällä virtakytkintä riittävän kauan pohjassa. Tämän jälkeen käyttöönotto vaatii vain virtakytkimen 5 sekunnin painalluksen ja valot kytkeytyvät päälle. Valaisinten maksimi käyttöetäisyydeksi lähettimestä ilmoitetaan 20 metriä, mikä kokeilun perusteella piti paikkansa – vielä 35 metrin etäisyydellä (ilman suoraa estettä) valaisimet toimivat.

Valaisimet kiinnitetään magneetilla perävaunun tai työlaitteen takaosaan. Kätisyys on merkitty yleisenglantilaisilla lyhenteillä valaisimen runkoon, vasen on LH ja oikea taasen RH. Hämärässä tekstien havaitseminen on hieman hankalaa, joten jokin näkyvämpi merkintätapa olisi tarpeen. Kokeilussa toiset valot olivat metsäperävaunukäytössä, ja niihin oli kiinnitetty perävaunukolmiot – kolmion asento kertoi kätisyyden helposti ja nopeasti.

Kätevät käyttää

Magneettikiinnitteiset valot on helppo asentaa esim. lannoitteenlevittimen tai kylvökoneen säiliöön tai muokkauskoneen runkopalkkiin. Valot saa helposti pois pesun ajaksi, jotta esimerkiksi lannoitteista liukenevat syövyttävät aineet eivät vaurioita valaisimia. Metsäperävaunuissa valot voi asentaa sellaisiinkin kohtiin, joihin ei käytännössä ole mahdollisuuksia vetää johtimia.

Varsin pienikokoisten akkujen virran riittävyys satunnaisessa käytössä epäilytti eniten. Epäilys osoittautui onneksi vääräksi. Valaisimille luvataan jatkuvassa käytössä 10 tunnin akkukesto. Käytännössä se riittää satunnaisessa valojen käytössä myös seuraavan päivän käyttöön, vaikka valaisimet olisivat edellispäivänä unohtuneet päälle – virtaa kuluu valmiustilassa erittäin vähän. Akut säilyttivät hyvin virtansa, eikä neljän päivän säilytys pakkasessa heikentänyt merkittävästi niiden varausta.

Langattomat takavalot osoittautuivat toimiviksi ja tarpeellisiksi, sillä niille löytyy helpon siirrettävyyden ansiosta lukuisia eri käyttökohteita. Ne ovat myös oiva ratkaisu silloin, kun kiire estää varsinaisen vian korjaamisen.

Valaisimia myy Lantmännen Ag- ro, ja 119 euron verollinen hinta on hyötyihin nähden suorastaan edullinen, sillä saman summan saa helposti kulumaan rikkoutuneiden valaisimien ja johtimien jatkuviin uusimiseen – tai yhteen viranomaisen kirjoittamaan sakkolappuun. Tärkein langattomilla takavaloilla saatava hyöty on kuitenkin turvallisuus, joka paranee toimivan valovarustuksen ansiosta todella paljon.

Kuvat: Tommi Hakala, Uolevi Oristo, testaus: Tommi Hakala, Osmo Oristo, Uolevi Oristo

Lue lisää