Huolto ja Työkalut
Ylläpitolaturi

Työkaluvinkki: Ylläpitolaturit pitävät akun käyttökunnossa, vaikka kone olisi käyttämättä kuukausia. Nykyautot voivat tarvita ylläpitolaturia vaikka niillä ajettaisiin päivittäin.

Ylläpitolaturin toimintaideana on antaa akulle sen verran virtaa, että se säilyttää hyvän varaustilan, mutta samalla laturin pitää välttää vahingollista ylilatausta. Hyvä ylläpitolaturi sisältää ohjauselektroniikan, joka tarkkailee akun varaustilaa, ja jaksottaa latausta siten, että akun kemiallinen vanheneminen hidastuu (katso KV 11/2016 Hyvin hoidettu akku kestää kauemmin).
Jussi Laukkanen
Bosch C1 12 V/3,5 A -ylläpitolaturi sopii käytettäväksi lyijyakkujen, geeli- ja EFB-akkujen kanssa, mutta laturi ei sovellu AGM-akuille. Laturi säätyy automaattisesti akun varaustilan mukaan. Laturin normaalihinta on noin 50 euroa ja se on myynnissä muun muassa Motonetissa.

Ylläpitolataus on aina tarpeen, jos auto tai kone on käyttämättä yli kuukauden jaksoja eikä akkua ole irrotettu laitteen virtapiiristä päävirtakatkaisijalla tai muulla tavoin. Jos akku on käyttämättä useamman kuukauden ajan, sen vanheneminen nopeutuu merkittävästi siitä huolimatta, että se olisi irrotettuna.

Ratkaisu asiaan on akun lataaminen parin kolmen viikon välein tavallisella akkulaturilla tai mieluummin käyttämällä erityisesti tähän tarkoitettua ylläpitolaturia. Jälkimmäinen vaihtoehto ei vaadi jatkuvaa varaustilan tarkkailua – laite hoitaa sen automaattisesti.

Ylläpitolaturi voi olla välttämätön, vaikka käyttö olisi säännöllistä ja tiheään toistuvaa. Erityisesti dieselmoottorin käynnistys pakkasella kuluttaa runsaasti sähköä. Jos ajomatka tai muu käyttö jää hyvin lyhyeksi, ei akku ennätä latautua täyteen.

Nykyiset autot on usein suunniteltu toimimaan polttoainetalouden kannalta äärimmäisen tehokkaasti. Osa uusista autoista rajoittaa lataamista varsinkin kylmänä, jotta kulutus ja päästöarvot eivät ylittyisi. Ohjausjärjestelmä voi myös rajoittaa lataustehoa aina silloin, kun moottori on kuormittuneena esimerkiksi vauhdin lisäämisen takia.

Autojen monet sähköiset toiminnot vaativat niin paljon virtaa, että pätkäajossa akku jää alilataukseen ja lopulta tuhoutuu sen seurauksena. Tämän voi yleensä estää ylläpitolaturin avulla.

Lisäksi ylläpitolaturin voi sanoa jopa säästävän polttoainetta. Lataaminen verkkovirralla on ilman muuta taloudellisempaa kuin auton polttoaineella.

Liittyvät artikkelit