Ylläpitolaturit pitävät akun käyttökunnossa, vaikka kone olisi kuukausia käyttämättä — nykyautot voivat tarvita ylläpitolaturia vaikka niillä ajettaisiin päivittäin
Ylläpitolataus on aina tarpeen, jos auto tai kone on käyttämättä yli kuukauden jaksoja eikä akkua ole irrotettu laitteen virtapiiristä päävirtakatkaisijalla tai muulla tavoin. Jos akku on käyttämättä useamman kuukauden ajan, sen vanheneminen nopeutuu merkittävästi siitä huolimatta, että se olisi irrotettuna.
Ratkaisu asiaan on akun lataaminen parin kolmen viikon välein tavallisella akkulaturilla tai mieluummin käyttämällä erityisesti tähän tarkoitettua ylläpitolaturia. Jälkimmäinen vaihtoehto ei vaadi jatkuvaa varaustilan tarkkailua – laite hoitaa sen automaattisesti.
Ylläpitolaturi voi olla välttämätön, vaikka käyttö olisi säännöllistä ja tiheään toistuvaa. Erityisesti dieselmoottorin käynnistys pakkasella kuluttaa runsaasti sähköä. Jos ajomatka tai muu käyttö jää hyvin lyhyeksi, ei akku ennätä latautua täyteen.
Nykyiset autot on usein suunniteltu toimimaan polttoainetalouden kannalta äärimmäisen tehokkaasti. Osa uusista autoista rajoittaa lataamista varsinkin kylmänä, jotta kulutus ja päästöarvot eivät ylittyisi. Ohjausjärjestelmä voi myös rajoittaa lataustehoa aina silloin, kun moottori on kuormittuneena esimerkiksi vauhdin lisäämisen takia.
Autojen monet sähköiset toiminnot vaativat niin paljon virtaa, että pätkäajossa akku jää alilataukseen ja lopulta tuhoutuu sen seurauksena. Tämän voi yleensä estää ylläpitolaturin avulla.
Lisäksi ylläpitolaturin voi sanoa jopa säästävän polttoainetta. Lataaminen verkkovirralla on ilman muuta taloudellisempaa kuin auton polttoaineella.
Osaston luetuimmat
- Polttoaineletkujen lyhyt käyttöikä aiheuttaa ihmetystä – huomioi nämä seikat letkun valinnassa
- Laakereiden vauriot johtuvat usein virheellisestä voitelusta – näillä keinoilla vältät yleisimmät voiteluvirheet
- Traktorin kytkimen korjaus on edessä enemmin tai myöhemmin – huomioi nämä asiat kytkinremontissa
- Belarus MTZ-2 -traktorin kytkinlevyt mittatilaustyönä – kytkin syntyi kitkalevyn paloista
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Apuvirtalaatikolla ajoneuvot tehokkaasti käyntiin – peittoaa pienet apukäynnistimet mennen tullen