Huolto ja Työkalut
Työkaluvinkit

Päävirtakatkaisijan asennus - Halpa palovakuutus

Parin tunnin työllä saadaan vanhankin traktorin paloturvallisuutta parannettua: asensimme päävirtakatkaisijan vanhaan Valmetiin.
Päävirtakatkaisin asennettiin Valmetin kojetaulun alle tehtyyn mittatilaustelineeseen. Kun katkaisija on käden ulottuvilla, sitä tulee myös varmemmin käytettyä.

Starttimoottoreista puhuttaessa olisi hyvä muistaa myös päävirtakatkaisija. Uudemmissa traktoreissa ja työkoneissa katkaisija kuuluu usein vakiovarustukseen, mutta vanhemmista koneista se monesti puuttuu, ellei sellaista jo ole jälkiasennettu. Päävirtakatkaisija on halpa palovakuutus, sillä se oikein käytettynä saattaa estää koneen syttymisen palamaan. Päävirtakatkaisijan avulla on helppo varmistaa myös pitkään seisoneen koneen tai traktorin käynnistyminen, jos akulla on taipumusta purkautua pidemmän seisonnan aikana. Päävirtakatkaisija kannattaa asentaa helposti saatavilla olevaan paikkaan, sillä vaikeassa paikassa olevan katkaisijan käyttö unohtuu helposti, eikä katkaisijasta ole siten mitään hyötyä.

Katkaisijaa asentamaan

Asensimme päävirtakatkaisijan 1960-luvun Valmet-traktoriin. Asennuksessa päävirtakatkaisija on useimmiten halvin osa, tässäkin tapauksessa katkaisija saatiin muutama vuosi sitten vakuutusyhtiöltä velotuksetta. Vakuutusyhtiöt antavat usein alennusta traktorin palovakuutuksesta, mikäli koneeseen on asennettu päävirtakatkaisin.

Katkaisijalle luvattiin rehvakkaasti 1 000 ampeerin virrankesto, jota kyllä rohkenemme epäillä. Katkaisijan lisäksi tarvittiin kaapelia sekä liittimiä. Kaapeliksi valikoitui hyllyssä jo ollutta 35 neliömillin kaapelia, joka vastaa myös alkuperäisasennuksen vahvuutta.

Kaapelia kului noin 2,5 metriä, joka olikin noin 12 euron metrihinnalla projektin kallein osa. Kaapelikengiksi hankittiin paketillinen prässättäviä putkikaapelikenkiä. Näitä ja tulevia prässäyksiä varten hankittiin hydraulinen kaapelikenkäpuristin, josta voit lukea lisää tämän lehden sivun 61 työkaluvinkit-jutusta.

Huomaamaton katkaisija

Traktorin alkuperäisyyttä haluttiin kunnioittaa, joten 60-luvulta tähän päivään asti alkuperäiskuoseissa säilyneihin pelteihin ei haluttu lisäreikiä, valmistettiin ysisatasen Saabin takaluukusta mittatilausosa kojetaulun alle, johon katkaisija pultattiin.

Näin katkaisijaa on helppo käyttää kuljettajan istuimelta käsin. Katkaisijan asentaminen vanhaan traktoriin on yksinkertainen toimenpide. Huomioon ei tarvitse ottaa ureajärjestelmän tyhjentävän pumpun viivettä tai radion muistipaikkojen tyhjentymistä.

Ainut huomioitava asia tässä kahden akun järjestelmässä oli se, että katkaisijan ja traktorin rungon välille asennettiin kaksi maajohdinta, sillä alkuperäisessä asennuksessa molemmat akut oli maadoitettu erikseen. Näin ei jouduttu siihen tilanteeseen, että päävirtakatkaisijan myötä maadoitus tapahtui puolta pienemmällä johdinpinta-alalla.

Mikäli päävirtakatkaisin ohitetaan esimerkiksi radion tai kellon takia, on ohitusjohto muistettava varustaa akun luokse sijoitetulla, riittävän pienellä sulakkeella, muuten päävirtakatkaisijasta saatu hyöty kumoutuu.

Lue lisää