Huolto ja Työkalut
Huolla & korjaa

Pitääkö pienkoneen tankki tyhjentää talveksi? - Etanolia sisältävä bensiini ja talvisäilytys

Monet polttomoottorikäyttöiset pienkoneet jätetään varastoon talven ajaksi. Pitääkö polttoainejärjestelmä tällöin tyhjentää, vai onko parempi jättää bensiini järjestelmään?
Autotarvikeliikkeet myyvät bensiinin säilyvyyttä parantavia lisäaineita useilla eri tuotenimillä. Purkin koko on usein miten 200–250 ml ja sen hinta on vajaan kympin. Kuvassa näkyvä Motul-säilytysaine maksoi Motonetin myymälässä 7,90 euroa.

Bensiinin jättäminen tankkiin talvisäilytyksen ajaksi on hankala kysymys, sillä asiaan vaikuttavia seikkoja on useita. Ensimmäinen vaikuttava asia on aika, jonka kone tulee seisomaan käyttämättömänä. Toinen tärkeä asia on tankissa olevan polttoaine. Nykyisin sekä bensiinilaadut 95E että 98E sisältävät etanolia. Ensin mainittu 10 % ja jälkimmäinen 5 %.

Etanoli on jo 10 % seoksena haitallista monille kumi- ja muovilaaduille. Vaikka mitkään osat eivät välittömästi vaurioituisi, voi niiden käyttöikä lyhentyä. Myös pienemmistä etanolipitoisuuksista on haittaa polttoaineen seistessä pidemmän aikaa moottorin polttoainejärjestelmässä.

Etanolin aiheuttamien säilyvyysongelmien takia useat pienmoottorivalmistajat käskevät tyhjentää koko polttoainejärjestelmän, jos kone jätetään säilöön useammaksi kuukaudeksi. Eräät moottorivalmistajat tosin hyväksyvät polttoaineen jättämisen moottoriin, mikäli varastoiminen kestää enintään 3090 päivää.

Pienkoneiden käyttöohjeiden antamat neuvot eivät ole yksiselitteisiä ja saman perusmoottorinkin osalta ohjeissa saattaa olla eroja, mikäli moottori on eri työkoneessa. Annettuihin ohjeisiin on yleensä selvät tekniset syyt, joten niitä kannattaa noudattaa.

Mikäli koneen aikoo varastoida pidemmäksi aikaa, kehotetaan polttoainejärjestelmä tavallisesti tyhjentämään käyttämällä moottoria, kunnes se sammuu. Eräissä ohjeissa saatetaan vaatia erikseen myös uimurikammion tyhjentämistä.

Kaksitahtimoottorin kohdalla voi olla kehotus vetää moottorin mäntä käynnistimen avulla yläkuolokohtaan, jotta kampikammiossa oleva polttoaine ei pääse muodostamaan vahakerrosta palotilaan. On myös ohjeita, joiden mukaan suositellaan kaatamaan pieni määrä moottoriöljyä sytytystulpan aukosta ja pyöräyttämään sen jälkeen moottoria käynnistinnarulla.

Eräät moottorivalmistajat, kuten Briggs & Stratton, suosittelevat käyttöohjeissaan jättämään bensiinin polttoainejärjestelmään, mutta lisäämään ennen talviteloille jättämistä stabilisointiainetta tankkiin.

Briggs & Stratton Fuel-Fit -lisäainetta on saatavana 100 ml tai 250ml pullossa. Vastaavia aineita myyvät useimmat autovaraosaliikkeet. Esimerkiksi CRC Fuel Stabilizer tai Motul Stabilizer ovat lisäaineita, joiden sisältämät stabilaattorit estävät bensiinin vanhentumisen sekä hartsin muodostumisen.

Pienmoottoribensiini ei sisällä lainkaan etanolia ja sopii siitäkin syystä hyvin varastointipolttoaineeksi. Tosin pienmoottoribensiinin kemiallinen koostumus saattaa vaikuttaa haitallisesti joihinkin hyvin vanhoissa kaasuttimissa käytettyihin materiaaleihin.

Lue lisää