Huolto ja Työkalut

Hammastangon välyksen säätö

Uuden liukupalan asennus oli vuorossa sen jälkeen, kun sylinteriputket oli ensin saatu paikoilleen. Koveran liukupalan tiukkuus suhteessa kuperan hammastangon selkämykseen on hammastangon ja pystypuomin hammastuksen kestämisen kannalta elintärkeää. Jos liukupala on liian kulunut tai sen säätöruuvi löysällä, ei liukupala paina hammastankoa pystypuomin hammastusta vasten ja seurauksena on kääntölaitteen hajoaminen.

Kääntölaitteen hammastangon oikea säätö on edellytys käännön kunnossa pysymiselle. Jos liukupala on liian kulunut tai ruuvi löysällä eikä liukupala paina hammastankoa pystypuomin hammastusta vasten, on seurauksena kääntölaiteen hajoaminen.

Liukupalan kiristäminen kannattaa tehdä momenttiavaimella. Kiristys tehdään 10 kilopondimetriin, jonka jälkeen säätöruuvia löysätään noin 20 astetta. Tavoitteena on saada 0,05–0,1 mm välys. Jos liukupalan vetää liian tiukalle, alkaa kääntö pitää narisevaa ääntä.

Uuden liukupalan vaihdon jälkeen kireys tarkistetaan 10 tunnin työskentelyn jälkeen. Liukupalan kireyttä kannattaa tarkistaa koneella tehtävästä työstä riippuen aina vähintään sadan tunnin työskentelyn jälkeen.

Hammastangon rasvaamisessa on tärkeää tarvittaessa avata liukupalan kiristysruuvia niin, että liukupalan suoran selkämyksen ja ruuvin väliin muodostuu tyhjä tila. Liukupala saattaa olla kulunut toispuoleisesti, ja tämä vie liukupalaa ruuvin edessä poikittain, mikä puolestaan estää rasvan työntymisen liukupalaan porattuun reikään ja siitä hammastangolle. Rasva ei siis löydä perille asti.

Kun ruuvia löysätään ennen rasvaamista, syntyy tarpeellinen tyhjä tila liukupalan ja ruuvin väliin, joka täyttyy ensin rasvasta ja sitten rasva löytää lopulta tiensä liukupalan rei’än kautta hammastangolle asti.

Jussi Laukkanen

Lue lisää