Huolto ja Työkalut

Etukuormaimen voi asentaa traktoriin myös jälkikäteen – näin käy etukuormaimen asennus kotikonstein

Etukuormaimen asennus kuuluu usein kuormainkaupan hintaan. Mikäli asennuksen haluaa hoitaa itse ja perustyökalut pysyvät kädessä, kuormaimen asentaminen onnistuu kahdelta ensikertalaiselta yhdessä illassa.
Tukijaloillaan seisovan kuormaimen kiinnittäminen traktoriin on suhteellisen helppoa. Lattialla kuormalavan päällä makaavien aisojen kiinnitys aiheutti pohdintaa, apu löytyi onneksi läheltä, kun aisat nostettiin sovitteiden päälle autonosturia apuna käyttäen.

Etukuormaimen käyttökohteita voisi helposti listata loputtoman määrän. Lumityöt, pienet nostotyöt ja kevyet maansiirrot nopeutuvat ja helpottuvat huomattavasti, kun takakauhan tai takakuormaimen sijasta kuormain on kiinteästi traktorin etupuolella. Muutama vuosi sitten taloon hankitun, erittäin vähän ajetun ja luotettavaksi korjatun Valmet 405:sen vaihtaminen käytettyyn etukuormaimella varustettuun traktoriin olisi ollut siinä määrin arpapeliä, että uuden kuormaimen hankkiminen kiinnosti traktorin vaihtoa enemmän. Päätöstä siivitti myös se tosiasia, että käytettyjä hyväkuntoisia etukuormaimia on tarjolla harvoin.

Kevyempi Versa X

Koska kolmen tonnin painoisesta 80-luvun traktorista ei saa maansiirtokonetta tekemälläkään, kuormaimeksi haluttiin kevyempirakenteinen versio. Valinta kohdistui Quicken toissa vuonna esittelemään Versa X -sarjan kuormaimeen. Versa X -mallisto on suunniteltu kompakteihin, noin 40–120 -hevosvoimaisiin traktoreihin. Tässä tapauksessa Versa X 26 -malli olisi riittänyt, mutta sovitteita oli saatavilla 405-malliin vain X36-mallin aisoille. Koska Quicke valmistaa kuormaimia käytännössä enää uusiin traktoreihin, Valmetiin asennettun kuormaimen aisat ovat uuden D-mitoituksen mukaiset. Koska sovitteita kyseiseen malliin saa vain U-mitoituksen mukaisena, kuormaimen laakeripesät on asennettu kapeammalle, jotta uuden mitoituksen mukaiset aisat ja vanhan mitoituksen mukaiset sovitteet saadaan sopimaan yhteen. Koneista kiinnostunut ostaja harkitsi jo sähköhallittua venttiiliä, mutta Valmetin avoimesta hydrauliikasta johtuen toteuttaminen olisi vaatinut ylimääräisiä järjestelyitä. 390 kilon painoisen ja maasta 2 100 kg nostavan Versa X36 -kuormaimen todettiin sopivan hyvin traktoriin.

Asennus yhdessä illassa

Kuormaimen asennus päätettiin suorittaa itse. Itse asentaessa periaatteet tulevat hyvin selville ja asennus on mahdollista tehdä silloin, kun se sopii omiin aikatauluihin. Taloudellisesti omatoiminen asentaminen ei ole välttämättä järkevää, sillä asennus kuuluu usein kuormainkaupan hintaan. Päätös asennustyön aloittamisesta tapahtui tammikuisena iltana virka-ajan jälkeen ja aisat liikkuivat omillaan puolen yön jälkeen. Suurin työ asentamisessa oli aisojen saaminen runkosovitteiden päälle.

Pulttaamista ja kiristämistä

Kuormaimen mukana toimitetusta tarvikelaatikosta löytyivät kaikki asennukseen tarvittavat liittimet, pultit ja mutterit. Kaikki sovitteiden reiät olivat täsmällisesti oikeissa kohdissa eivätkä vaatineet säätöä sopiakseen. Runkosovitteiden asennus onnistuu perustyökaluilla, sovitteiden nostossa käytettiin apuna korjaamonosturia. Kaksiosaisista sovitteista asennettiin ensin etummaiset sovitteet, joihin pultattiin taka-akselille ulottuvat pitkät sovitteet. Sovitteiden asennuksessa suurin työ oli avata sivurajoittimien kiinnikkeiden u-pultteihin todella tiukkaan ruostuneet mutterit.

Sovitteiden asennuksen jälkeen siirryttiin hydrauliikkajärjestelmiin. Kuormaimen venttiilin asentaminen on yksinkertaista. Venttiili asennetaan hydrauliikkapumpulta työhydrauliikalle ja nostolaitteelle lähtevän letkun väliin. Letkua ei tarvitse katkaista, sillä pumpulta lähtevässä letkussa on sopivasti liitos, josta virtaus saadaan kulkemaan venttiilin läpi. Kuormainventtiilin paineletku liitettiin suoraan pumpulta tulevaan letkuun, mikä asettaa kuormainventtiilin prioriteettilistalla ensimmäiseksi. Öljy jatkaa matkaansa työhydrauliikalle alkuperäistä letkuaan pitkin, öljy palautuu linjaan kuormainventtiilistä tulevan letkun ja asennussarjaan kuuluvan liittimen kautta. Kuormainventtiilin tarvitsema kolmas ja viimeinen letku palauttaa öljyn säiliöön. Kuormainventtiililtä letku kulkee pitkän runkosovitteen yläpuolella, säiliöön öljy pääsee alkuperäisen vapaapaluuliittimen tilalle vaihdetun nipan kautta. Vapaapaluuliitin siirrettiin asennuksen yhteydessä traktorin vasemmalle puolelle tyhjään ja ennen tulpattuun paikkaan.

Sovitteiden ja venttiilin asennuksen jälkeen jäljellä oli vielä hallintavivun asennus. Paikan määritteli sarjan mukana tullut metallinen mallikohtainen kiinnike, jolla hallintavipu asettuu siististi ohjauspylvään oikealle puolelle. Kiinnikkeen asennuksen jälkeen tehtäväksi jäi 14 mm reikien poraaminen ohjaamon lattiaan kaapeleiden läpiviemiseksi. Kaapeleiden asennuksen jälkeen järjestelmä todettiin toimivaksi. Hallintavivun sähköjohdot jätettiin toistaiseksi asentamatta, sillä kuormaimeen ei hankittu vielä kolmatta toimintoa ja aisojen jousitusta hallitaan perinteisellä hanalla.

Apua autonosturista

Koska kuormainta ei ollut entuudestaan talossa ja myöhäisen ajankohdan vuoksi ei haluttu turvautua naapuriapuun, aisat nostettiin sovitteisiin 2-pilariautonosturia apuna käyttäen. Järjestely toimi varsin hyvin muutaman epäonnistuneen asettelun jälkeen. Nosturin käpälien saaminen pois aisojen välistä vaati pientä pujottelua. Kun aisat saatiin nostettua sovitteille, viimeinen vaihe oli letkujen kytkeminen venttiiliin ja kuormaimen kokeilu.

Käyttökokemuksia

Kuormaimen asennuksen jälkeen traktoriin on alkanut kertyä käyttötunteja kiihtyvään tahtiin. Pihapiirissä tapahtuvat pienet nostotyöt onnistuvat helposti, ja kivien kerääminen pellolta ja pelto- ja metsäautoteiltä on vaivatonta. Nykytalvien nuoskalumet siirtyvät helposti pihan nurkalle korkeaksi kasaksi.

Kuormainta käyttäessä on hyvä muistaa, että valmistaja ilmoittaa suurimmaksi sallituksi etuakselipainoksi 2 050 kg. Koska etuakseli on traktorissa hyvin edessä, traktori on kuormatessa varsin vakaa. Varustelevy on suhteellisen kaukana etupyöristä, mikä helpottaa kuormausta esimerkiksi perävaunuun ja lumitöissä kauhan tyhjennys onnistuu pienen ojan taakse. Kuormaimen nostovoimaksi ilmoitetaan 195 barin paineella kauhan nivelpisteestä 2 100 kg. Traktorin 180 barin työpaineella lukema on hieman alhaisempi, mutta riittää silti ylittämään sallitun etuakselin kuormituksen.

Valmistajan ilmoituksen mukaan hammaspyöräpumppu tuottaa 39 litran minuuttivirtauksen 2 350 moottorin kierroksella. Tästä johtuen kuormain liikkuu varsinkin tyhjäkäynnillä suhteellisen verkkaisesti. Pumpun tuottoa suurempi harmi on kuitenkin pienimmän vaihteen välitys. Alennusvaihteeton traktori kulkee hitaan alueen 1. vaihteella varsin lujaa, mikä vaikeuttaa esimerkiksi lumikasan luiskaamista. Traktori etenee kuormaimen nousua nopeammin, mistä johtuen lunta kasatessa joudutaan menoa hillitsemään välillä kytkintä luistattaen.

Koska kuormaimen venttiili on linjalla heti hydrauliikkapumpun jälkeen, kuormain on prioriteetiltään ensimmäinen. Kuormaimen liikutteleminen saa tästä syystä nostolaitteen liikkeen pysähtymään. Pumpun tuotto ei myöskään salli kahden liikkeen tekemistä samanaikaisesti. Kauhan kallistuksen yrittäminen kesken noston pysäyttää nostosylinterien liikkeen helposti.

Matala-aisainen kuormain haittaa näkyvyyttä varsin vähän ja ympäristöä on helppo tarkkailla tarvittaessa aisojen välistä. 80-luvulla asennetun kuormaimen aisat olisivat kapeammat ja näkyvyys todennäköisesti tästä syystä huonompi. Avaran rakenteen vuoksi etupyörien kääntökulmaa ei tarvinnut rajoittaa, ainut ketteryyttä rajoittava asia on keulaa kauempana kiertävät kuormaimen aisat tai työlaite.

Versa X:n varustelevy poikkeaa Quicken isompien mallien levystä, sillä Versa X:n levyssä ei ole sovitteiden ylempien kiinnikkeiden yhdistävää tankoa. Toinen kevyemmin toteutettu ratkaisu on asennonosoitintangon kiinnike, joka Versa X -malleissa on muovinen eikä kokemustemme mukaan kovinkaan pitkäikäinen. Kiinnike katkeaa helposti, jos oksa tai muu esine osuu osoitintankoon.

Pieniä muutoksia muuallekin

Kuormaimen asennuksen myötä entiset vyötärövalot osoittivat suoraan aisojen takapäähän, joten valot siirrettiin ylös. Toinen valoihin tarvittava muutos olisi yläajovalot. Pimeän aikaan traktorille liikutaan yleensä vain pihateillä, joten muutostyölle ei ole välitöntä tarvetta. Etuakselin kestoa ajatellen kestovoideltuihin olkatappeihin lisätään rasvanipat. Kuormaimen varustelevyn yläkiinnikkeiden vahvikekolmiot maalattiin punaiseksi kauhaan tähtäämisen helpottamiseksi.

Etukuormaimen asentaminen onnistuu pieneen traktoriin perustyökaluilla ja kuormaimen mukana toimitettujen hyvien asennusohjeiden avulla helposti. Suuremmissa traktoreissa työ vaikeutuu painavampien komponenttien vuoksi, myös hydrauliikkaan tehtävät muutokset ovat usein monimutkaisempia. Mikäli aikaa ja viitseliäisyyttä tai mielenkiintoa riittää, itse asentaen työnjälki riippuu omasta huolellisuudesta ja kuormaimen toimintaperiaate tulee tutuksi heti alusta lähtien.

Lue lisää