Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Miten siirtoholkkivaihteisto eroaa perinteisestä siirtohammaspyörävaihteistosta?

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
1. Siirtohammaspyörävaihteisto, jossa ykkösvaihde on kytkettynä.
1. Siirtohammaspyörävaihteisto, jossa ykkösvaihde on kytkettynä. 
2. Siirtohammaspyörävaihteisto kakkosella.
2. Siirtohammaspyörävaihteisto kakkosella. 
3. Tässä kolmas vaihde on suora. Kytkinakseli siirtää voiman pääakselille ja siitä eteenpäin kampiakselin pyörintänopeudella.
3. Tässä kolmas vaihde on suora. Kytkinakseli siirtää voiman pääakselille ja siitä eteenpäin kampiakselin pyörintänopeudella. 
4. Siirtoholkkivaihteistossa hammaspyöriä ei siirrellä. Se eroaa synkronoidusta lähinnä siinä, että siitä puuttuvat vaihtamista helpottavat synkronirenkaat ja -kartiot.
4. Siirtoholkkivaihteistossa hammaspyöriä ei siirrellä. Se eroaa synkronoidusta lähinnä siinä, että siitä puuttuvat vaihtamista helpottavat synkronirenkaat ja -kartiot. 

Perinteisessä siirtohammaspyörävaihteistossa vaihteet kytketään siirtelemällä pääakselille booreihin asennettuja hammaspyöriä hammaskosketukseen sivuakselilla olevien hammaspyörien kanssa. Sivuakselia kutsutaan myös ryhmäpyöräksi, sillä kaikki sillä olevat hammaspyörät ovat periaatteessa samaa ”murikkaa”. Lisäksi tarvitaan omalla akselillaan oleva välipyörä, jonka avulla saadaan peruutusvaihde, kun välipyörä kääntää sivuakselilta tulevan pyörintävoiman päinvastaiseksi.

Siirtoholkkivaihteistossa sivuakseli on periaatteessa samanlainen kuin siirtohammaspyörävaihteistossa. Sen sijaan kaikki pääakselilla olevat hammaspyörät ovat laakeroitu akselille vapaasti pyöriviksi. Siirtoholkit ovat liitetty booreilla tai rihloilla pääakseliin liukusovitteisina. Kun siirtoholkkia siirretään vaihdevivulla halutun välityksen antavan hammaspyörän vastarihlaukseen, alkaa sivuakselilta tuleva momentti pyörittää pääakselia, jolta voima siirtyy edelleen perän ja tasauspyörästön kautta vetopyörille. Peruutusvaihde tässäkin ratkaisussa tarvitsee oman välipyöränsä. Tässä kerrottu pitää paikkansa periaatekuvauksena. Myöhemmissä traktorivaihteistoissa saattoi olla kolmekin akselia, jolloin esimerkiksi ”ryhmäpyöriä”, sivuakseleita oli kaksi kappaletta. Näin saatiin samaan vaihteistokoteloon useampia välityssuhteita.

Pekka Havukainen