Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vähillä osilla rakennettu moottori

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Räjäytyskuva antaa hyvän käsityksen Briggs & Stratton -moottorin osien vähäisestä määrästä. Venttiilikoneisto tarvitsee nokka-akselin lisäksi vähimmillään vain kahdeksan osaa. Moottorin kampiakselin vieressä on kaksinokkainen nokka-akseli, jonka päässä on hammaspyörä. Kampiakselin päässä on pienempi hammaspyörä, jonka kaksi täyttä kierrosta pyöräyttää nokka-akselia nelitahtimoottorin periaatteen mukaisesti yhden kierroksen. Sylinterilohkon valu muodostaa samalla myös suurimman osan kampikammiota. Pystysuuntaisella kampiakselilla varustetuissa versioissa kampikammion kansi toimii moottorin öljypohjana. Myös moottorin kiinnitys työkoneeseen tapahtuu tämän kannen avulla. Kuvassa ei ole mukana kaasutinta, sytytysyksikköä eikä äänenvaimentajaa. Myös moottorin yläpuolelle tuleva vetokäynnistyslaite ja suojakoppa puuttuvat kuvasta. Nelitahtimoottori vaatii toimiakseen myös riittävän suuren vauhtipyörän, minkä virkaa esimerkiksi ruohonleikkureissa toimittaa leikkuuterä.

Jussi Laukkanen