Vähillä osilla rakennettu moottori

Räjäytyskuva antaa hyvän käsityksen Briggs & Stratton -moottorin osien vähäisestä määrästä. Venttiilikoneisto tarvitsee nokka-akselin lisäksi vähimmillään vain kahdeksan osaa. Moottorin kampiakselin vieressä on kaksinokkainen nokka-akseli, jonka päässä on hammaspyörä. Kampiakselin päässä on pienempi hammaspyörä, jonka kaksi täyttä kierrosta pyöräyttää nokka-akselia nelitahtimoottorin periaatteen mukaisesti yhden kierroksen. Sylinterilohkon valu muodostaa samalla myös suurimman osan kampikammiota. Pystysuuntaisella kampiakselilla varustetuissa versioissa kampikammion kansi toimii moottorin öljypohjana. Myös moottorin kiinnitys työkoneeseen tapahtuu tämän kannen avulla. Kuvassa ei ole mukana kaasutinta, sytytysyksikköä eikä äänenvaimentajaa. Myös moottorin yläpuolelle tuleva vetokäynnistyslaite ja suojakoppa puuttuvat kuvasta. Nelitahtimoottori vaatii toimiakseen myös riittävän suuren vauhtipyörän, minkä virkaa esimerkiksi ruohonleikkureissa toimittaa leikkuuterä.
Jussi Laukkanen
Osaston luetuimmat
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Kallioniemen tilalla tarvittavat koneet hankitaan käytettynä ja kunnostetaan itse – näin käytetty silppurivaunu laitettiin työkuntoon
- Hitsaus, osa 10: Ota haltuun perustiedot kaasuhitsauslaitteista ja käyttötekniikoista
- Tyhnenikö akku yllättäin? – Näin tarkistat latauksen toiminnan ja tarkennat vikapaikan
- Vesi-ilmalämpöpumpun asennuksella pyritään kampittamaan lämmitysöljyn hinnannousu − öljykattilan rinnalla toimiva pumppu asennettiin päivässä
- Poranterää teroittamalla poraustulos paranee ja rahaa säästyy – näin hoidat teroituksen kätevästi itse